fredag 13 september 2013

Nya församlingar på gång i Sverige

Det var längesedan jag skrev något här på bloggen. Jag har fullt upp med annat och det finns inte riktigt energi till att skriva just nu. Idag noterar jag dock att tidningen dagen än en gång uppmärksammar behovet av att plantera nya församlingar i Sverige. Den här gången är det med anledning av att Pingst arrangerar en konferens om församlingsplantering i Märsta. Två intressanta artiklar belyser ämnet. Dels en intervju med Magnus Persson och dels en artikel om konferensen där även några konferensdeltagare, som står i startgroparna för nya planteringar, intervjuas. Det är mycket uppmuntrande läsning. Jag noterar särskilt att fokus i Pingst tycks ligga på att starta många små församlingar, och inte bara megakyrkor. Det är glädjande.

På ledarbloggen tar Håkan Arenius upp samma ämne. Han påpekar att det är viktigt att vi inte grundar församlingar för att rädda samfunden, utan för människornas och Guds rikes skull. Det är ett viktigt påpekande. Det viktigaste skälet att plantera nya församlingar i Sverige är att nya församlingar når nya människor. Det är en del av missionsstrategin.

Inom Svenska Alliansmissionen har vi beslutat oss för att intensifiera församlingsplantering. det är ett av våra prioriterade områden under de närmaste åren. Därför har jag också lagt upp en ny sida om SAM:s församlingsplantering högst upp på denna blogg. Vi söker pionjärer och du kan också vara med.

Nästa helg (21-22 september) ska jag vara med på en nätverkssamling med Urban Expression Sverige på Hisingen i Göteborg. Även där samlas pionjärer och församlingsplanterare från olika sammanhang för att dela erfarenheter och inspireras av undervisning. Det är mycket på gång i Sverige just nu. Nya församlingar planteras och Guds rike kommer. Det är härligt att få vara med!

1 kommentar:

  1. SÅ välsignat är många nya för samlingar och min dotters man har startat en ny församling här i södertälje 2005 och nu är dom 90 personer och fler komer in till och församling växer halleluja, så be för dem i mer väckelse till hela sverige ,tack med välsignelse keijo södertälje

    SvaraRadera