lördag 8 mars 2014

En flerstämmig församling

För två veckor sedan hade vi besök av Stuart och Sian Murray Williams från England. De var i Jönköping i fyra dagar och talade i några olika sammanhang. bland annat på ALT och på Mariannelunds folkhögskola. Den främsta anledningen till deras Sverigebesök var dock konferensen om den flerstämmiga församlingen i Allianskyrkan i Jönköping. Begreppet flerstämmig församling har lanserats på svenska genom Stuart och Sians bok med just den titeln (boken presenteras här) och det handlar om att bygga församlingen så att många gåvor kommer i funktion och många stämmor får höras i församlingens liv. Under konferensen behandlades fyra olika ämnen; flerstämmigt lärande, flerstämmig gudstjänst, flerstämmig församling och mission och flerstämmig gemenskap. Dessa ämnen präglade på ett eller annat sätt alla fyra dagarnas undervisning.

Stuart och Sian fick svara på många frågor under eftermiddagens storforum (foto: Kenneth Petersson)

Stuart Murray har besökt Sverige regelbundet i snart 20 år och talat i flera olika sammanhang. Det här var tredje gången jag var med och arrangerade en konferens med honom, men det var första gången han talade i Sverige tillsammans med sin fru Sian. Det var också första gången han besökte Jönköping och Svenska Alliansmissionen. För mig var det väldigt roligt att få introducera Stuart och Sian till mina egna sammanhang; Jönköping, Råslätt, SAM och Mariannelund och inte minst att få välkomna dem till vårt eget hem. 


Pascal Andreasson tolkade Sian under konferensen (foto: Kenneth Petersson)

Det här var ingen stor konferens. Totalt var det ca 75 deltagare från Malmö i söder till Stockholm i norr, och så förstås en deltagare som tagit sig hela vägen från Jokkmokk för att vara med. Många av deltagarna var församlingsledare i olika sammanhang och de kom från olika frikyrkoförsamlingar eller från organiska husförsamlingar. De flesta verkade inspirerade och utmanade av den bibliskt förankrade och mycket praktiska undervisningen. 

En av de mest intressanta sakerna var Stuarts uppmaning att flytta fokus från undervisning till lärande. Det är inte bara vad som sägs som är viktigt, utan det viktigaste är vad vi har lärt oss. Stuart menar att monologpredikan har en alldeles för stor plats i de flesta församlingars liv, och att vi istället behöver tillåta mer dialog, frågor och svar och interaktion när vi undervisar och predikar, precis som Jesus gjorde. Stuart gav många goda praktiska tips på hur man kan göra detta i vanliga gudstjänster. Jag har prövat detta en del när jag predikar, men nu blev jag inspirerad att göra det ännu mer. Man kan t.ex. ha en kort stund av samtal i smågrupper mitt under predikan, eller man kan ha en stund då folk får ställa frågor i slutet. Sådana verktyg tror jag verkligen kan utveckla både flerstämmigheten och lärandet i våra församlingar, men nog var det en och annan pastor som kände sig utmanad. Både Stuart och Sian använde de här verktygen under alla fyra dagarna och i nästan alla samlingar var det möjlighet till dialog, frågor och svar och avbrott för samtal i smågrupper. 

Sian undervisar i aulan på Mariannelunds folkhögskola och jag tolkar (foto: Otto Rimås)

På måndagen åkte vi sen till Mariannelunds folkhögskola och hade en heldag för hela skolan på temat Nya sätt att vara kyrka. Aulan var fullsatt med drygt 80 deltagare och intresset var på topp. Visionen av vad församlingen kan vara och hur den kan fungera i vår tid för att nå nya människor blev verkligen förnyad för många. Stuarts berättelser om nya kyrkor i Goth-kulturen, på pubar, arbetsplatser och caféer satte många hjärtan i brand. Jag hoppas att vi får se nya sätt att vara kyrka (Fresh Expressions of Church) även i Sverige.

Om du blir nyfiken på vad som menas med en flerstämmig församling och hur den kan fungera i praktiken tycker jag att du ska läsa boken. Den tycker jag alla församlingsledare borde läsa! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar