torsdag 2 juni 2016

Vilken nivå har din församling?

Det finns flera olika nätverk för församlingsplantering i Europa. I fredags mötte jag en av de europeiska ledarna för nätverket New Thing, som är kopplat till den stora församlingsplanteringskonferensen Exponential i USA. Det var Anthony Delaney från Manchester som talade vid en pastorssamling i Folkungakyrkan i Stockholm.

Anthony Delaney är pastor i Ivy Church och ledare för ett nätverk av församlingar som planterats utifrån den församlingen. Han är också en av ledarna för New Thing Europe, som vill inspirera och utrusta för församlingsplantering i Europa. Genom sin kontakt med Daniel Norburg i EFK hade han nu fått möjlighet att komma till Sverige. Samlingen var främst för pastorer inom EFK, men vi som jobbar med församlingsplantering i andra samfund var också inbjudna och därför var jag där. Det var intressant att vara med.

Det var i och för sig inte så mycket nytt, och jag känner att jag och SAM inte ska gå in i några nya internationella nätverk för församlingsplantering. Det räcker med dem vi redan har i M4 Europe och IFFEC. Jag fick dock både inspiration, goda samtal och personliga utmaningar och jag fick med mig en ny bok, som jag nu har läst. Den är tunn och lättläst och gav mig flera nya viktiga lärdomar, som jag kommer att ta med mig i  mitt fortsatta arbete. Den heter Becoming a Level Five Multiplying Church och är skriven av Exponentials grundare Todd Wilson och Dave Fergusson, tillsammans med Alan Hirsch. Boken kan laddas ner gratis här.

Som titeln antyder handlar boken bland annat om att församlingar kan vara på fem olika nivåer av tillväxt, eller som boken uttrycker det: olika nivåer av multiplikation.


  • Nivå 1 är minskande församlingar. Det är församlingar som under lång tid har minskat i medlemsantal och har fått skära ner på verksamhet och budget. 
  • Nivå 2 är stillastående församlingar. Det är församlingar som ligger ganska stabilt under lång tid och varken minskar eller växer speciellt mycket. 
  • Nivå 3 är växande församlingar. Det är församlingar som upplever en stadig och långvarig tillväxt i medlemmar, ekonomi och verksamhet.
  • Nivå 4 är reproducerande församlingar. Det är församlingar som inte bara växer, utan också då och då sänder ut medlemmar för att plantera nya församlingar. 
  • Nivå 5 är multiplicerande församlingar. Det är församlingar som lever i ett ständigt sändande och har det i sitt DNA att hela tiden sända ut människor och plantera nya församlingar. Det är församlingar som startar rörelser. 

Vi som jobbar med församlingsutveckling är ofta nöjda med att få en församling att gå från nivå 1 eller 2 till nivå 3. Vi är nöjda med att församlingar växer. Den här boken vill utmana oss att tänka längre. Den vill ge oss både vision och verktyg för att hjälpa församlingar att gå till nivå 4 och 5. Och som boktiteln säger är det nivå 5 vi ska sikta på. 

Så nu utmanar jag dig att fundera på två saker. För det första kan du tänka på vilken nivå din församling ligger på. För det andra kan du fundera på vilken nivå ni ska sikta på. Sen kan ni prata om det och be för det. Jag är övertygad om att Gud vill att vi ska få se fler växande, reproducerande och multiplicerande församlingar i Sverige. 

Vad tror du om det?

Och du. Varför inte ladda ner och läsa boken. Den är bra!

Uppdatering. Jag hämtar fler lärdomar från boken i inlägget Det här med addition och multiplikation

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar