tisdag 30 juni 2009

Sommarblandning

Nu är jag med på Facebook

För några dagar sedan gick jag med i Facebook. Mina barn och en del kollegor och elever har uppmanat mig att gå med hela våren, men jag har varit tveksam. Intrycket efter de första dagarna är övervägande positivt. Visst är det lätt att fastna vid datorn. Det kan bli en dålig användning av tiden om man inte ser upp. Visst inns det mycket fånigt. Massa konstiga grupper att gå med i och massa fåniga Quiz att svara på. Jag försöker vara restriktiv. Jag kunde dock inte låta bli att svara på Which famous theologian are you? Jag blev Menno Simons och det är jag mycket glad för. Sen gjorde jag också Which Modern Evangelist/Theologian are You? och då blev jag Greg Boyd. Det är jag också ganska nöjd med. Men frågorna i quizen var konstiga och fåniga så det kunde gå lite hur som helst.
Men det är alltså det positiva som överväger på Facebook. Jag har återknytit kontakten med flera gamla vänner och hittat nya sätt att komunicera och informera. Men jag måste se upp så att jag inte tillbringar för mycket tid vid datorn.

Uppsats om kommuniteter

Holger Karlsson från Kommunitet Kärleksgatan i Malmö har skrivit en uppsats om kristna kommuniteter. Den heter Kärleksfenomenet och tar upp kommuniteter i kyrkans historia och undersöker nio nya gemenskaper i Sverige. Uppsatsen ser mycket intressant ut. Den är på ca 50 sidor och finns att ladda ner som pdf på Kristenunderjord.

Stuart Murray kommer till Sverige

Stuart Murray är en engelsk författare som jag ofta hänvisar till här på bloggen. Han skriver om både församlingsplantering, nya sätt att vara kyrka, bibeltolkning och anabaptism. Nu har jag glädjen att berätta att Stuart kommer till Sverige i början av december 2009. Han kommer att besöka några olika platser. Vi tänker bl.a. ordna en träff för det anabaptistiska nätverket (4/12) och en konferens om församlingsplantering (4-6/12). Båda dessa arrangemang blir någonstans i Stockholm. Hör av dig om du vill hjälpa till. Mer information kommer senare.

Debatten med humanisterna

Dagen har idag två intressanta artiklar som kommenterar humanisternas manifest i DN. Joel Halldorf undersöker och kritiserar den filosofiska grunden för manifestets argumentation. Olof Djurfeldt pekar på det faktum att Guds existens diskuteras i det offentliga rummet. Tio kristna företrädare från olika samfund har också skrivet ett mycket bra och läsvärt svar i DN. Det kan du läsa här. Det är bra att vi tar debatten med humanisterna!

3 kommentarer:

  1. Själv fick jag följande:
    Which famous theologian are you?: Martin Luther
    Which modern evangelist/theologian are you: John Piper
    Which baptist theologian are you?: John Gill
    Which past preacher are you most like: Billy Sunday
    What kind of Christian are you?: True follower

    Också ganska nöjd med mina svar :)

    Sen har jag en personlig teologisk fråga till dig, är du universalist?

    SvaraRadera
  2. Hej Michael. Intressant att ta del av dina resultat.
    Svar på din fråga. Jag är inte universalist. Jag tror på den dubbla utgången och risken att gå evigt förlorad.

    SvaraRadera
  3. Jonas:

    Tack för svar :)

    Själv blev jag lite förvånad över mina svar, då jag inte är klar med va som för mig är viktiga och stora frågor som Guds allmakt- jag måste säga att jag brottas med dessa perspektiv på Guds allmakt, då det strider emot min egen definition av kärlek.

    Hade inte varit mig emot om Jesus gav mig talets gåva såsom exempel John Piper har. Tidigare har jag sagt att jag själv tycker Ulf Ekman hör bland världens bästa predikanter (inte för att jag gillar hans teologi- men som predikant är han strålande), men personligt tycker jag John Piper står i en klass för sig själv, jag har aldrig sätt en med sådan stark inlevelse i sina predikningar, och hans retorik är också strålande. Även Matt Chandler är strålande: http://www.youtube.com/watch?v=o-zR3h2UsR4 (helt klockränt), och jag gillar att dessa predikanter har distans till kyrkan, till trotts för att de själva är stora predikanter.

    Kring universalismen, det blir ju mer och mer vanligt i dag (och kanske alltid varit?). Tack för svar.

    Hade besök av några gamla församlings medlemmar hos dig förra helgen, en småbarns familj som har flyttat till Örebro- då vet du säkerligen vilka jag syftar på.

    Vänligen

    SvaraRadera