tisdag 9 juli 2013

En festival att minnas - möte, musik, mission

Den svenska sommaren är full av konferenser och festivaler där man kan höra Guds ord predikas och få ett möte med levande Gud. Den här sommaren har jag gjort ett endagsbesök på Nyhem (det skrev jag om här) och varit på New Wines konferens i Vänersborg (läs om det här). Den gångna helgen var jag på Gullbrannafestivalen. Även där var det stark förkunnelse, härlig lovsång och livsförvandlande gudsmöten. Här kommer min rapport från festivalen.


Detta var den femtonde Gullbrannafestivalen. Den hålls på Gullbrannagården, som ligger vid havet en mil söder om Halmstad och ägs av Svenska Alliansmissionen. Jag har varit med som deltagare vid två tidigare tillfällen, men det här var första gången som jag var med och jobbade med festivalen och såg arrangemanget från insidan. Jag är både imponerad och tacksam. Imponerad av vad Gud gör genom vanliga människor och tacksam över att få vara med i något som så tydligt är Guds verk. På Gullbrannafestivalen (GF) är det många som möter Gud och tar livsavgörande beslut.

GF arrangeras av SAU (Svenska Alliansmissionens Ungdom) samarbete med några församlingar och Gullbrannagården. Festivalen bygger på tre nyckelord: möte, musik, mission. De beskriver vad det handlar om.

Först och främst handlar det om möten med Gud och människor. Bibelstudier, seminarier, gudstjänster och nattvardsfirande samlar stora skaror varje dag. Förebedjare finns på plats vid dessa tillfällen och många söker Gud. Huvudtalare vid årets festival var engelsmannen Lee Saville. Hans budskap berörde och utmanade på djupet. Festivalen ger också mycket tid och utrymme för gemenskap och relationer. Människor kommer från hela landet (även om smålänningarna dominerar) och det är alla åldrar. Det unika med GF är att det är en musikfestival på en campingplats. Det är inget inhägnat festivalområde, utan allt sker helt öppet för alla och vanliga campinggäster blandas med festivalbesökare. Bibelstudier, gudstjänster och seminarier är öppna för alla. Det är bara konserterna man måste ha festivalpass för att komma in på. Detta skapar en helt unik stämning, alla åldrar kan trivas och det finns program som passar alla.

GF är förstås i första hand en stor musikfestival och musik genomsyrar allting. Det var runt 60 konserter på tre dagar och fyra olika scener. Det var mängder av olika artister och band med olika stilar. Den som utan tvekan drog mest folk var Michael W. Smith och då var den största konsertlokalen proppfull (3000 pers), andra internationella band var Whitecross, Caleb, Newworldson, Salvador, Royal Tailor. Det var även många svenska artister som bland annat Therese Fredenwall, Samuel Ljungblad och Jonas Sandwall. Det var kristna sångare och musiker av mycket hög klass och en del av konserterna var också andligt starka och hade ett tydligt budskap. Det var gudsmöten även på konserterna. Tyvärr hade jag själv inte möjlighet att gå på så många konserter, eftersom jag jobbade den mesta tiden.

För det tredje handlar GF om mission. Inte bara för att det är en missionsorganisation som arrangerar, utan också för att huvudtalaren är en missionär i Rumänien och för att Erikshjälpen är huvudsponsor för festivalen. Utmaningen och kallelsen till mission i Sverige och internationellt präglade hela festivalen. Huvudtalaren Lee Saville har grundat organisationen Networks som arbetar bland gatubarn i nordvästra Rumänien. Dagen berättar om detta här. Idag finns även Erikshjälpen och flera svenskar med i arbetet. Jag uppskattade verkligen Lees förkunnelse. Det var Guds rike i centrum, bergspredikans sätt att leva, öppenhet för Andens kraft och gåvor och en utmaning att ge sitt liv i tjänst. Han beskrev det kristna livet som en dans, en sång och en rytm. Vill du vara med och sjunga den nya sången, så att andra kan beröras av Guds rikes nya verklighet? Vill du vara med i dansen?

Själv jobbade jag alltså under festivalen. Mina uppgifter hör hemma i kategorierna möte och mission. Musik är ju inte mitt område. Jag ledde ett seminarium om hur Gud leder och jag var med i förbönsteamet som tjänstgjorde vid gudstjänsterna. Framför allt stod jag i SAM:s informationsmonter för att sprida information om SAM:s missionsarbete och rekrytera pionjärer och medarbetare till församlingsplantering. Vi hade gjort en utmanande affisch som väckte en del uppmärksamhet och jag fick flera bra samtal. Kanske blir någon av dem jag mötte en pionjär i framtiden. Det är i alla fall vad jag ber om idag. "Skörden är stor men arbetarna få. Be därför skördens herre att han sänder ut arbetare till sin skörd", sa Jesus i Matt 9:37-38.

Min fråga till dig är: Vill du bli pionjär? Du kan fråga Gud om Han vill att du ska bli det! Han kommer att leda dig om du ber honom om det.

Nästa sommar kommer nästa Gullbrannafestival. Välkommen till den!

Dagen sammanfattar festivalen här.



 

1 kommentar:

  1. Att ver nöjd kristen behövs goda råd och goda möter var den Heliga Ande påverkar och kallar folk till fräsning och glädjerik liv med Jesus och seger in hans blod och tack till Herren attahan har satt eld till många pastorer och evangelister att arrangerar stora conferenser ,att Guds namn blir helgat och älskat och tackat, tack med välsignelse ,keijo södertälje

    SvaraRadera