tisdag 6 augusti 2013

Sommarens boktips



Efter flera veckors ledighet är det nu dags att börja jobba igen. Bloggen har också vilat under semestern, men nu är det dags för den att vakna. Mitt första inlägg efter semestern handlar om tre bra böcker jag läst i sommar.

Jag börjar med The Upside-Down Kingdom av Donald Kraybill. Det är en klassiker som skrevs redan 1978 och har kommit ut i flera upplagor. Jag har läst den helt reviderade versionen från 2003. Det är en mycket bra bok om Guds rike och får nog klassas som sommarens bästa läsning för min del. Författaren beskriver Jesus och hans undervisning om Guds rike mot den historiska bakgrunden i Palestina på Nya testamentets tid. Han visar att Guds rike är upp och ner jämfört med världens värderingar och visar hur det kan överföras till vår tid. Boken håller hög kvalitet i både det historiska studiet, bibeltolkningen och den nutida praktiska tillämpningen. Jag lärde mig en hel del nytt. Särskilt uppskattade jag den mycket grundliga och kloka genomgången av Jesus undervisning om
pengar och rikedom. Boken ger också ett intressant perspektiv på förhållandet mellan Guds rike, kyrkan, kulturen och strukturer. Det är en bok som verkligen utmanar till ett radikalt lärjungaskap.

En annan bok jag läst i sommar är Urban to the Core - Motives for Incarnational Mission av Juliet Kilpin. Det är en bok som handlar om att leva ut Guds rike och plantera församlingar i storstadsmiljöer. Juliet Kilpin jobbar i den brittiska missionsorganisationen Urban Expression som planterar församlingar i fattiga storstadsområden(inner-city) i England och Skottland. Den här boken berättar om erfarenheter från femton är av inkarnerande mission "in the inner-city". Urban Expressions sju "core commitments" och tjugoen "core values" presenteras i korta texter av Juliet Kilpin. (Värderingarna finns på svenska här.) Efter varje text följer en eller ett par personligt skrivna berättelser (av andra) om hur just denna värdering har tillämpats i ett av de församlingsplanterande teamen. Det är många av Urban Expressions ledare och medarbetare som delar sina erfarenheter och boken erbjuder en inspirerande och utmanande läsning som väcker eftertanke och bön. Varje kapitel avslutas med en bön med anknytning till kapitlets tema. Urban Expression finns numera även i Sverige; se här.

Den tredje boken är skriven av den tyske församlingsplanteraren Dietrich Schindler och heter The Jesus Model: Planting Churches the Jesus Way. Boken kom ut på tyska 2010 och har kommit ut på engelska i år 2013. Boken är något av en lärobok i församlingsplantering och har det intressanta greppet att inte utgå från Paulus och Apostlagärningarna i första hand, utan istället utifrån Jesus och evangelierna. Författaren presenterar Jesusmodellen för församlingsplantering och lyfter fram åtta olika principer som han finner i Jesus verksamhet. Jag har själv varit inne på detta ämne tidigare och även Stuart Murray har skrivit om Jesus som modell för församlingsplantering i sina böcker, men jag har inte tidigare sett någon utveckla det här perspektivet så konsekvent. Författaren presenterar sin grundmodell och visar sedan steg för steg hur det kan fungera i praktiken. Boken är lite spretig och ojämn, men innehåller många bra tankar och praktiska tips. Det avslutande kapitlet om "Intentional Multiplication" känns särskilt relevant och utmanande för mig som jobbar med att samordna och utveckla församlingsplantering inom Svenska Alliansmissionen. Dietrich Schindler ha samma roll inom den Fria Evangeliska Kyrkan i Tyskland (SAM:s systersamfund) och jag har verkligen mycket att lära av honom. Min förhoppning är att SAM ska bli en församlingsplanterande rörelse där antalet nya församlingar multipliceras.

Det här är tre böcker som inspirerat och utmanat mig under sommaren. Kanske något att läsa även för dig. Tipsa gärna om vad du har läst i sommar. Jag är alltid intresserad av nya böcker.

4 kommentarer:

  1. Gospel Media har gett ut en ny bok med Heidi Baker på svenska, Lära sig att älska, som är tokbra. Driven av Guds kärlek som de gav ut förra året av samma författare är lika läsvärd den. Mission, mirakler och medmänsklighet i sitt esse.

    SvaraRadera
  2. Kan då tipsa om ett snarlikt efternamn med Kraybill: James R. Krabill, som tillsammans med Stuart Murray är redaktör för en intressant bok med en mängd författare och korta artiklar som heter Forming Christian Habits in Post-Christendom – The legacy of Alan and Eleanor Kreider.
    För den som undervisar om givande, håller kollektal eller själv funderar över sitt givande och kanske har varit van vid att höra att ”tiondegivande är en gudomlig princip” vill jag varmt rekommendera Beyond Tithing av Stuart Murray. Den är både historisk och exegetisk och gör verkligen upp med den traditionella undervisningen om tiondegivande, samtidigt som den är riktigt utmanande.
    /Boris Nilsson, Ljungby

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för bra tips, Boris! Jag har läst båda. Kraybill tar också upp tiondet och drar ungefär samma slutsatser som Stuart Murray.

      Radera
  3. The Upside-Down Kingdom er nylig kommet ut på norsk, Det omvendte Gudsriket: https://www.norskbokforlag.no/Produkter/Nyheter/Det-omvendte-Gudsriket

    SvaraRadera