fredag 18 juli 2014

Boktips: Ett sötare blod

Idag vill jag rekommendera Ann Fernholms bok Ett sötare blod - om hälsoeffekterna av ett sekel med socker. Den är verkligen en lärorik och intressant läsning. "I Ett sötare blod granskar vetenskapsjournalisten Ann Fernholm historien bakom våra kostråd och den fettdebatt som har härjat i Sverige de senaste åren", står det på baksidan och det sammanfattar innehållet i boken. Boken visar att socker (inte fett) är den största faran för vår hälsa och pekar på hälsoeffekterna av att mänskligheten nu äter mer socker än någonsin tidigare. Presentationen fortsätter: "Boken visar hur snabba kolhydrater kan påverka allt från nyfödda barns vikt till tidpunkten för puberteten, möjligheten att bli gravid och risken för cancer. Hos vuxna eldar ett sött blod på både åderförkalkning och utveckling av demens."

Ett sötare blod handlar naturligtvis också om diabetes. Diabetes är ju en sjukdom som ger högt blodsocker. Fernholm visar hur de traditionella kostråden vid diabetes riskerar att förvärra sjukdomen (något jag själv har erfarenhet av) och pekar på vikten av att man som diabetiker äter mindre kolhydrater. Det har jag själv gjort sen tre och ett halvt år och det mår jag mycket bra av. Jag äter numera ganska strikt LCHF (low carb high fat) och det har jag berättat om här.

I höst kommer Ann Fernholm med uppföljaren Det sötaste vi har - om socker och växande kroppar. Den handlar om vad vi ger våra barn att äta. Du kan läsa mer av Ann Fernholm på hennes blogg Ett sötare blod. Om du vill veta mer om LCHF rekommenderar jag kostdoktorn.se.

Boken Ett sötare blod avslutas så här på sidan 225: "Vid sidan om en skatt på det vita sockret, tycker jag att vi ska ha en varningstext på godis, läsk, bullar och kakor där det står: 'Socker ger dig hjärtinfarkt, socker gör dig dement, socker eldar på din cancer, socker kan ge ditt barn en för tidig pubertet, socker stör din ägglossning, socker ger dig finnar, socker dödar i förtid.'" Om du inte tror att socker är så farligt tycker jag att du ska läsa boken. Jag tror nämligen att Fernholm har alldeles rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar