måndag 26 augusti 2019

Se på himlens fåglar, del 1

Efter ett långt sommaruppehåll är det dags att börja blogga igen.Jag har lagt 60-årskrisen bakom mig (den skrev jag om och bearbetade i våras) och nu ser jag framåt istället. Om Gud vill så får jag leva och tjäna honom många år till. Ett sett att hantera livets gång är att skaffa nya intressen och i år har jag och Kerstin gjort det. Vi har blivit fågelskådare. Under sommaren har vi vandrat omkring i naturreservaten i Jönköpingstrakten och skådat fåglar. Det har varit väldigt roligt. Jag har upplevt den helande kraften i naturen på ett nytt sätt och det är väldigt bra för relationen att hitta ett nytt gemensamt intresse när man varit gifta i 40 år.

Sen är det ju faktiskt så att Jesus uppmanade människorna att titta på fåglarna. "Se på himlens fåglar", sa han (Matt 6:26) och det har jag gjort i sommar.

En stork skulle jag gärna vilja se, foto pixabay

Job säger att Gud talar till oss genom djuren och fåglarna. "Fråga djuren, de kan lära dig, himlens fåglar kan ge dig svar" (Job 12:7). Bibeln talar på många ställen om vad vi kan lära av fåglarna och min första predikan efter sommaren handlade om detta. I predikan tog jag upp fem olika lärdomar. Här presenterar jag de två första. Fler kommer senare.

1. Förstå den rätta tiden
"Till och med hägern i skyn vet sin bestämda tid, turturduvan och svalan vet när de ska återvända. Men mitt folk känner inte till vad Herren kräver" (Jer 8:7). Folkbibeln har stork istället för häger och lägger till trana. Hursomhelst handlar det om att fåglarna känner in tiden. De vet när det är dags att flytta. Men Jeremia klagar på att Guds folk inte förstår vad Gud kräver, vad Gud vill. Fåglarna vet vad Gud vill och gör det i rätt tid. På samma sätt bör vi läsa av tiden och förstå tiden. Förstå när det är rätt tid att göra saker, säga saker, ändra på saker. Förstå att göra Guds vilja i rätt tid.

Gråhäger har jag sett några gånger i sommar, 
bland annat vid Landsjön utanför Jönköping, foto pixabay

2. Hitta ditt hem hos Gud
I Ps 84 skriver psalmisten om att bo i Guds hus. "Sparven har funnit ett rede och svalan ett bo för sina ungar, dina altaren Herre Sebaot" (Ps 84:4). Templet i Jerusalem hade en stor öppen förgård och där byggde flera fåglar bo. När han var i templet fascinerades han av alla sparvar  och svalor som bodde i Guds hus och han avundades dem. Han skulle också vilja bo i Guds hus precis som de. Fåglarna hade funnit ett hem hos Gud. Det kan vi också få göra. 

Många människor känner sig hemlösa och rotlösa, många söker efter en plats som känns som hemma. Vi kan finna ett hem hos Gud och i hans församling. Många som kommer till tro säger: "Det kändes som att komma hem". ”Lyckliga de som bor i ditt hus”, skriver psalmisten. På den tiden handlade det om Jerusalems tempel. Idag, i det nya förbundet, är Guds hus inte en fysisk byggnad (tempel eller kyrka), utan den kristna gemenskapen, församlingen. Att bo i Guds hus är att leva i en gemenskap där Jesus Kristus är i centrum. Du kan hitta ett hem hos Gud och i en sån gemenskap. Gud älskar dig, Han sände sin som Jesus Kristus som dog och uppstod för din skull. Gud bjuder in dig att komma till honom och bli hans barn, bo i hans hus och komma hem till honom och till en ny familj. 

Jag hoppas att du, precis som svalan, och sparven hittar ett hem hos Gud. Inom kort skriver jag mer om vad vi kan lära oss av fåglarna. Jag hoppas att du vill läsa.

Uppdatering: Den andra delen av detta budskap finns här: Se på himlens fåglar, del 2

Det går att lyssna på min predikan om fåglarna här: Se på himlens fåglar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar