tisdag 8 april 2008

Pionjär 08; ett avstamp mot framtiden

Nu har det gått ett par dagar sen jag kom hem från Pionjär 08 och det är dags att samla intrycken och tänka framåt. Det bästa med en sån här konferens är nog att man får möta nya människor och knyta nya kontakter. Att bygga nätverk med människor, som på olika sätt är involverade i församlingsplantering i olika sammanhang, var helt klart det som var mest betydelsefullt för mig under den gångna helgen.
Vi blev påminda om att läget i landet är allvarligt (se Dagens reportage från konferensen här), men samtidigt blev jag oerhört uppmuntrad och glad över att det tas så många goda initiativ och att det är så mycket på gång av nya kristna gemenskaper och församlingar runtom i Sverige (Dagen berättar om ett par sådana här).
Jag är också glad att jag själv och Mariannelunds folkhögskola får vara med och bidra i det som sker.
Man kan nog säga att min tjänst i Guds rike har präglats av två saker: församlingsplantering och bibelundervisning. Under femton år (79-94) var jag med och grundade och byggde upp Råslätts församlingsgemenskap och då handlade det mycket om församlingsplantering. Sen 1994 har jag varit bibellärare på Mariannelunds folkhögskola och under den tiden (snart 15 år) har fokus legat på bibelundervisning. Nu förenas dessa två linjer i mitt liv och jag får börja jobba med att utbilda och träna församlingsplanterare. Det känns spännande!
Till hösten startar vi en distansutbildning i församlingsplantering för unga och äldre som är (eller vill bli) engagerade i pionjärarbete. Utbildningen är på deltid och integrerar teori och praktik på ett flexibelt sätt just för deltagarens situation. Läs mer om upplägget på vår hemsida.
En annan sak av stort värde för mig under Pionjär 08 var betoningen på bön och den profetiska dimensionen. Jag har precis läst berättelsen om bönerörelsen 24-7 (Red Moon Rising) och blivit påmind om betydelsen av bön och inspirerad att be mer (det behövs verkligen). Och så kom samma starka betoning på att man inte kan plantera församlingar utan bön genom Pionjär 08. Igår startade vi terminens 24-7 bönevecka på Mariannelunds folkhögskola. Perfekt!
Jag tror att vi ständigt behöver bli påminda om bönens betydelse. Paulus skriver: "Slappna inte i er iver, håll er brinnande i anden, Tjäna Herren. Gläd er i hoppet, var uthålliga i lidandet och ihärdiga i bönen." (Rom 12:11-12), "Var uthålliga i bönen, vaka och be under tacksägelse" (Kol 4:2).
Det var också flera utländska gäster på Pionjär 08. Mal Calladine delade sina erfarenheter från England. Öyvind Augland från DAWN i Norge berättade om församlingsplantering i sitt hemland. Gordon Hickson ledde bönekonferensen och undervisade om bön. Personligen tycker jag att deras bidrag till konferensen gav mer inspiration än innehåll. Särskilt besviken blev jag på berättelsen från Norge, som faktiskt var väldigt tunn. Jag tror att vi har mycket att lära av de kristna i Norge, så det var tråkigt att vi inte fick veta så mycket om hur de arbetar tillsammans. Att det går bra för dem fattade vi i alla fall.
Men i det stora hela är jag mycket nöjd med helgen: Jag har lärt känna nya människor. Jag har blivit uppmuntrad och utmanad av allt positivt som sker. Jag är glad att jag själv får vara med och ge mitt bidrag till församlingsplantering i Sverige. Jag har blivit påmind om betydelsen av uthållig bön. Jag är säker på att det är flera som känner likadant efter Pionjär 08. Håller ni med?
Nu går vi vidare för att nå Sverige med evangeliet!

1 kommentar:

  1. Jonas, jag tror att tro och inspiration är viktigt i allmänhet för oss svenskar. Vi i frikyrkan har i allmänhet tappat både tro på och inspiration för att Gud kan göra saker i Sverige också och inte bara någona annanstans som i Afrika, Kina, Indien eller USA.

    SvaraRadera