lördag 18 oktober 2008

Vad har du i ryggsäcken?

Några tankar om Matt 11:28-30

Jesus säger:

"Kom till mig, alla ni som är tyngda av bördor; jag skall skänka er vila. Ta på er mitt ok och lär av mig, som har ett milt och ödmjukt hjärta, så skall ni finna vila för er själ. Mitt ok är skonsamt och min börda är lätt."

Vad har du i ryggsäcken?
Vi går alla och bär på något. Vi har en ryggsäck i livet, stoppar i saker i den och ibland blir det tungt. Riktigt tungt! Jesus säger: ”Kom till mig, alla ni som är tyngda av bördor, jag skall skänka er vila.” Bär du på tunga bördor? Vad har du i ryggsäcken?

Du kanske har minnen i ryggsäcken. Det förflutna kan vara en tung börda att bära på. Det kan vara sår, besvikelser och misslyckanden. Det är oftast detta vi tänker på när vi pratar om att man har något i ryggsäcken. Men det kan finnas andra saker också.

Det kan vara egna och andras krav som blir en tung börda, förväntningar, uppgifter som känns för stora, arbete som pressar på, stress eller regler som tynger. Nusituationen kan vara en tung börda.

Det kan också vara oro för framtiden som tynger. Man kan känna oro för nära och kära, bekymmer för hur det ska bli och hur det ska gå i livet. Framtiden kan vara en tung börda.

En generös inbjudan
Till dig som har en tung ryggsäck kommer Jesus med en generös inbjudan. Han säger: ”Kom till mig, alla ni som är tyngda av bördor, jag skall skänka er vila.” Det är tyngd bakom orden när Jesus talar. Han är Sonen. Han känner Fadern (11:27). Han är Gud, Herren, Universums Kung. Han har makt att ge det han lovar och Han lovar att ge vila, vila för själen (11:29). Jesus är intresserad av psykisk hälsa även idag. Han bryr sig om hur du mår i din själ. Det handlar inte bara om kroppslig vila, utan om vila för själen. Det är det många som behöver idag. Vilket löfte! Vilket budskap! Vilket evangelium! Kom till Jesus så finner du en inre vila.

En tuff utmaning
Men vänta lite nu. Jesus säger något mer. Det finns en utmaning. Det verkar rentav finnas ett villkor. ”Ta på er mitt ok och lär av mig…, så skall ni finna vila för er själ.” Ta på er mitt ok, ta min börda. Ett ok är ett redskap som man lägger på axlarna för att det ska bli lättare att bära, ungefär som en ryggsäck. Jesus säger: Ta min ryggsäck. Du får lämna din egen tunga ryggsäck, men du ska inte bara springa iväg, då blir den snart tung igen. Nej, säger Jesus, hjälp mig med min ryggsäck istället. Den är lätt att bära och skonsam för ryggen. Då finner du vila för din själ.

Vad betyder det då att ta på sig Jesus ryggsäck? Nyckelordet är ”lär av mig”. Det handlar om att lyssna till honom, lyssna till hans undervisning och följa hans väg. Helt enkelt att vara Jesus’ lärjunge. Att ta på sig Jesus ryggsäck betyder att följa honom. Ska vi se efter vad han har i sin ryggsäck?

Matteus har lagt ut ledtrådarna i sin berättelse. Det finns mycket man kan ta upp, men jag väljer fyra viktiga saker, lätta att bära.

Matt 22:36-40, (det dubbla kärleksbudet). Det här sammanfattar allt annat: att älska Gud över allt annat, tillbe och lyda honom med allt man har och att älska andra människor. Det handlar helt enkelt om att leva i kärlek.

Matt 7:12, (den gyllene regeln) är också det en bra sammanfattning av hur vi ska vara mot varandra och andra. "Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem." Hela bergspredikan (Matt 5-7) finns förstås i ryggsäcken.

Matt 28:18-20, (missionsbefallningen). Missionsuppdraget ligger på Jesus’ hjärta. Det är hans börda. Han har nöd för människorna och han ber om arbetare till skörden. Det betyder inte att alla ska åka ut till ett annat land. Men det betyder att vi alla har en uppgift, alla har en plats i församlingens uppdrag att nå ut och göra lärjungar. Vi är missionärer där vi är. Det finns en uppgift för dig och att ta Jesus’ ryggsäck betyder att du går in i den uppgiften.

Matt 6:33-34 (Guds rike). Sök Guds rike först, Guds vilja först. Guds rike är där Gud regerar. Då ska vi få allt vi behöver och behöver inte bekymra oss eller oroa oss för framtiden.

När Jesus är med oss blir bördan lätt
Vilken utmaning att bära Jesus' ryggsäck. Känns det tungt? Det är konstigt att det kan kännas tungt! Jesus säger ju att det är en lätt börda, en bekväm ryggsäck. Hur kan han påstå att något som låter så svårt och omöjligt är lätt? Svaret finns väl i texten. Han är med oss och hjälper oss. ”Jag är med er alla dagar till tidens slut.” Den Jesus som är med oss har ett milt och ödmjukt hjärta. Tänk på vad det betyder. Gud har ett milt och ödmjukt hjärta. Han förstår oss när vi har svårigheter. Han lyssnar på oss när vi har något att säga. Han kräver inte för mycket är vi är trötta. Han vet vad vi klarar av. Han hjälper oss att bära bördan. Han ger oss den kraft vi behöver för våra uppgifter. Jesus är med oss så därför är ryggsäcken lätt att bära. När man tar hans ryggsäck finner man vila för sin själ.

Till sist!
Dagens inbjudan är: Kom till Jesus och lämna dina tunga bördor: vare sig det är minnen från det förflutna, krav i nuet eller oro för framtiden. Du får lämna det till honom!

Dagens utmaning är: Ta på dig Jesus' ryggsäck och lär av honom. Han hjälper dig att bära den. Låt oss följa Jesus Kristus, hålla hans bud, sprida hans kärlek, förkunna hans budskap och söka hans rike. Det är vad hans ryggsäck innehåller!

8 kommentarer:

  1. Tack Jonas!
    Behövde få höra just det idag, ber om Guds kraft och försöker påminna mig om att det är i min svaghet som hans kraft blir störst.
    Viktoria

    SvaraRadera
  2. Du är utmanad av mig. :)

    http://sleepaz.blogspot.com/2008/10/utmaning.html

    SvaraRadera
  3. Jag är inte så säker på att liknelsen med ryggsäck fungerar. Den får en att tro att det bara går att lägga av mig alla problem. Som att allt man varit med om bara gick att lämna bakom sig. Mitt vittnesbörd handlar mer om att Gud kan vända det värsta till att bli något positivt. Han kan böja det raka och göra det böjda rakt.

    Alltså problemet med ryggsäcks liknelsen blir att det kan bli en prestation som är omöjlig. Ex. Jaha du vill ta livet av dig, men du släpp den ryggsäcken och kom och var glad i kyrkan istället för att Gud älskar ju dig. Det uppmanar till att förtrycka den man är och vad man har gått igenom istället för att bearbeta det.

    Frikyrkan förespråkar ofta att man ska förtrycka känslor...

    SvaraRadera
  4. Välkommen hit Samuel! Tack för dina tankar. Liknelsen om ryggsäcken är bara en modern anpassning av Jesusorden om oket. Jag håller helt med dig om att man inte ska trycka ner eller förneka sina känslor. Och att man ofta gjort detta i frikyrkan. Nu tror jag dock att medvetenheten om att man behöver bearbeta svåra händelser och erfarenheter för att kunna lämna dem är ganska stor även i frikyrkliga kretsar. Det är också så jag undervisar. Men jag ser ingen motsättning mellan detta och att ta Jesus på allvar när han säger att vi får komma med våra tunga bördor till honom. Jag får kanske återkomma till detta någon gång i en annan text. Det är inte lätt att säga allt i en kort bloggpost. Tack för påminnelsen.

    SvaraRadera
  5. Tack för välkomnandet!
    Problemet är att man har frikopplat Jesu kärlek från Jesu kropp. Man kan säga att Jesus älskar dig men själv inte älska. Det borde rimligtvis vara Jesus älskar dig därför älskar jag dig. Jesus dog för dig därför är jag beredd att dö för dig. Men så är inte min erfarenhet alls. Jag förstår din intention men borde du inte få in det i kyrkan? Att vi ska ta varandras bördor och inte bara skylla allt på Jesus.

    Jag delar inte alls din erfarenhet av det skulle vara nån slags förändring i tänkandet. Har det rört sig åt nått håll så är det mer att kyrkan är hjälp till självhjälp. Det har blivit någon slags Dr Phil anda där allt handlar om att acceptera gå vidare. Det blir en punkt man kan lämna bakom sig. I min verklighet är allting en process där saker tar tid speciellt om det handlar om svåra saker.

    Jaja ska inte bråka mer. Skriv ett inlägg om det så kan jag kommentera det =)
    frid och fred

    SvaraRadera
  6. Samuel! Jag frikopplar absolut inte Jesu kärlek från Jesu kropp. Du har nog inte läst vad jag skrivit om församlingen tidigare. Jag tror verkligen inte att man kan anklaga mig för att "skylla allt på Jesus" och "inte få in det i kyrkan". Läs gärna mina inlägg "Leva i gemenskap - tio praktiska tips" (okt), "Församlingens DNA" (febr)) och "Vad är en församling?" (mars), så förstår du mer hur jag menar.
    Du skriver: "I min verklighet är allting en process där saker tar tid speciellt om det handlar om svåra saker." Det håller jag helt med om! Det är också så vi tänker och undervisar i min församling och på den Pingströrelsens folkhögskola där jag jobbar.

    SvaraRadera
  7. Nu missförstod du mig. Jag har läst din blogg om församlingen och vet att du inte tycker såsom jag beskrev. Men detta inlägg har du faktiskt ingen referens till församlingen vilket gör att skulle man ta detta inlägg för sig själv så kan man koppla ihop det med all liknande undervisning.

    När jag läser just detta inlägg så ser jag inget annat än jag och Jesus. Varför jag kommenterar det är för att du annars inte alls ger uttryck för ett sådant tänkande.

    Så det är inte för att anklaga dig alls utan för att jag undrar hur det kunde bli så? För den här predikan har jag hört och inte sammanhang där man högaktar anabaptism och radikalreformation.

    Frid och Fred

    SvaraRadera
  8. Tack för det klargörande svaret. Jag förstår hur du menar och inser att mitt budskap kan missförstås. Jag tror ändå att det är en relevant utläggning av texten och man kan inte ta upp alla aspekter varje gång. Men nästa gång ska jag ta med något om församlingen och att bära varandras bördor. Tack för synpunkterna!

    SvaraRadera