torsdag 5 februari 2009

Till Stockholm för gemenskap

Imorgon åker jag till Stockholm. Jag ska vara där till på tisdag och har mycket intressant på programmet. Men framför allt ska det bli dagar fyllda med gemenskap och härliga människor. Jag ska hälsa på vänner i församlingsplanteringarna i Kärrtorp och Sickla. Det är två nystartade gemenskaper som försöker nå ut i sina närområden.

Jag ska också delta i sammankomsten för kristna kommuniteter i Skarpnäckskyrkan. Det ser jag verkligen fram emot. Det ska bli roligt att möta bloggvänner i verkligheten.

På söndagen ska jag delta i ett samtal om ett anabaptistiskt nätverk i Sverige. Vi får se vad det kan bli av det. På de brittiska öarna finns Anabaptist Network sedan många år. Jag hoppas på något liknande i Sverige.


Sen bär det av till Tullinge. Där ska jag tillbringa hela måndagen tillsammans med distanskursen i församlingsplantering, som har sin första träff för terminen. Vi träffas för det mesta där deltagare bor och jobbar. Så även den här gången. Det är lärorikt för deltagarna att se olika pionjärsituationer runtom i landet under utbildningens gång.

Jag noterar också att Ulrik Josefsson blir ny rektor för Pingströrelsens pastorsutbildning (PTS). Det är ett bra val. Grattis Ulrik och grattis PTS! Det är onekligen en ovanlig situation att Ulrik nu kommer att vara rektor på två olika teologiska utbildningar samtidigt. Allt talar väl för att det blir ett närmare samarbete mellan Kortebo, PTS och ÖTH.

2 kommentarer:

  1. vi ses på lördag!
    peace

    SvaraRadera
  2. Hej, Jonas!
    Jag missade Ditt inlägg om julen på Teologiforum och svara alltså inte förrän nu! Sorry!
    Jodå, jag minns Dig från KGF-möten och ännu mer Margareta, och allra mest min gode vän Paul-Ragnar, men vilken jag har suttit i otaliga sammanträden =) - hälsa dessa vänner!
    Spännande att läsa om församlingsplanteringar - det finns så många som inte har lärt känna Jesus och hans kropp!
    Finns det någon samlande beskrivning av det ni håller på med, som tycks vara ett nätverk…
    Det har ju vuxit en hel del i landet de senaste tjugo åren, vilket min vän och kollega Torbjörn Aronson ju har utrett i Guds eld över Sverige…
    Alltnog: Guds välsignelse över Dig och det Du står i!
    Din bror

    Anders

    SvaraRadera