fredag 27 februari 2009

Post-Christendom och andra boktips

Måste kyrkan också bli postmodern, frågar Stefan Swärd i en artikel i Dagen. Mitt svar är att kyrkan måste förstå den tid den lever i för att kunna vara trogen sin Herre och sitt uppdrag. I varje tid behöver kyrkan både formas av den kultur den lever i och samtidigt vara en motkultur. Det handlar om att leva i världen, men inte av den. Däremot bör kyrkan varken vara renodlat modern eller postmodern. Många talar om vår tid som postmodern och på många bloggar samtalas livligt om vad det innebär att vara kyrka i en postmodern tid. Det finns mycket värdefullt i det samtalet, men ett ännu viktigare perspektiv i västeuropa är att förstå att vi lever i Post-Christendom och hur det påverkar vårt sätt att vara kyrka.

Den som mer än någon annan lyft fram detta perspektiv i sitt författarskap är engelsmannen Stuart Murray. Han är en av mina favoritförfattare just nu. Böckerna Post-Christendom - Church and Mission in a Strange New World och Church After Christendom är två viktiga böcker i ämnet. Mer om detta finns att läsa hos The Anabaptist Network, som leds av Stuart Murray. Peringe Pihlström skriver också om detta här.

Stuart Murray skriver också om församlingsplantering och har gett ut två bra böcker i ämnet. Klassikern Church Planting - Laying Foundations från 1995, och den mer praktiska Planting Churches - A Framework for Practitioners från 2008. På svenska har Tro och Tänk gett ut den utmärkta lilla skriften Hopp från marginalerna, som handlar om nya sätt att vara kyrka i vår tid.

Murray leder också ett nätverk för församlingsplantering i storstäder som kallas Urban Expression. Jag uppfattar Stuart Murray som en av de allra viktigaste författarna när det gäller att hjälpa oss att förstå hur vi ska vara kyrka i vår tid och i vår europeiska kultur.

Jag tror att engelska författare överlag är viktigare för oss i Sverige än amerikanska, eftersom de står närmare oss kulturellt och religiöst. En annan engelsk författare jag rekommenderar varmt är Martin Robinson. Jag har precis köpt hans Rediscovering the Celts om vad vi kan lära av den medeltida keltiska kyrkan och nyligen läst Planting Mission-Shaped Churches Today. En mycket bra och aktuell bok om församlingsplantering.

När jag ändå är i farten med boktips vill jag också nämna att jag precis läst en helt ny biografi om Pilgram Marpeck, en ganska okänd men mycket betydelsefull gestalt i 1500-talets anabaptism. Kanske den jag gillar bäst av alla faktiskt. Boken heter Marpeck - A Life of Dissent and Conformity och är skriven av Klaassen och Klassen. Mycket fascinerande läsning och jag hoppas kunna berätta mer om Marpeck i kommande inlägg.

Mitt nästa läsprojekt i anabaptistisk historia är Profiles of Anabaptist Women av Arnold Snyder och Linda Huebert Hecht. En bok som är svår att få tag i men som jag till slut hittade till ett bra pris på engelska Amazon. Nu hoppas jag snart kunna skriva spännande texter om okända kvinnor som var pionjärer, vittnen och martyrer i den anabaptistiska rörelsen på 1500-talet. De är många!

Det är nyttigt och roligt att läsa böcker och jag hoppas att du fick något tips som du kan ha glädje av.

1 kommentar:

  1. Tack för alla tips! Ser (såklart)fram emot att läsa om okända kvinnliga pionjärer!

    SvaraRadera