torsdag 26 mars 2009

Anabaptistiskt nätverk - vill du vara med?

I 30 år har jag studerat anabaptismen. Den har varit ett av mina stora intressen hela mitt vuxna liv. Den anabaptistiska rörelsen föddes i Zürich 1525 och var under 1500-talet en mycket spännande och dynamisk församlingsrörelse i Europa. Anabaptismens historia är ett återkommande ämne här på Barnabasbloggen. Läs gärna det jag skrivit om Conrad Grebel, Michael Sattler, Balthasar Hubmaier, Jakob Hutter, Menno Simons och Pilgram Marpeck.

Det är min övertygelse att vi som är kristna på 2000-talet har mycket att lära oss av 1500-talets anabaptister. De är på många sätt föredömen i att följa Jesus och bygga församlingar. I mitt eget liv och i den församling jag varit med och planterat och byggt upp har inflytandet från anabaptismen varit påtagligt. Det är jag mycket tacksam för.

Anabaptisterna förföljdes skoningslöst på 1500-talet av både katoliker och protestanter. Fortfarande är de ganska okända och ofta missförstådda. Genom att skriva om dem hoppas jag att de ska bli mer kända och att fler ska förstå att vi kan lära oss mycket av anabaptismen när det gäller kristen tro, lärjungaskap och församlingsliv.

Det är inte bara jag som är intresserad av anabaptismen. Därför är vi några stycken som håller på att bygga upp ett anabaptistiskt nätverk i Sverige (med förgreningar i Norge, Danmark och Finland). Tanken är att det ska vara ett löst nätverk av människor som av olika anledningar är intresserade av den historiska anabaptismen och anser att den har något att bidra med till oss som följer Jesus på 2000-talet. Vi hoppas att många vill vara med. Idag är det ca 30 personer som anmält sitt intresse. Vi tror att det kan bli fler.

Ett sådant nätverk finns sedan många år i Storbritannien. Det heter The Anabaptist Network.

Om du är intresserad av att vara med i nätverket och få information om hur det utvecklas kan du maila till mig.

Information om nätverket kommer regelbundet att publiceras på Barnabasbloggen och så småningom även genom andra kanaler.

Uppdatering 10/2 2013: Nu har nätverket en egen hemsida anabaptist.nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar