tisdag 7 juli 2009

Läser du Bibeln regelbundet?


Roland Hellsten undervisar på Hönökonferensen. Idag intervjuas han i Dagen om bristen på bibelläsning och bibelkunskap bland svenska kristna. Det är en mycket intressant artikel och jag håller med Roland om mycket av det han säger. Tack Roland för att du står upp för Bibeln! Jag håller med dig om att det är viktigt att läsa den varje dag.

När jag själv började predika regelbundet för knappt 30 år sedan var Roland Hellsten än av mina förebilder. Hans sätt att predika textutläggande, gärna i predikoserier genom bibelböcker, så att åhörarna både får ökad bibelkunskap och kan tillämpa den i vardagen har varit min modell. Jag tror att vi behöver mer bibelutläggande predikan i Sverige idag.

Det är naturligtvis bra med berättelser och vittnesbörd. Det behövs också, inte minst i vår postmoderna tid, men vi skadar oss själva och våra församlingar om vi tappar bort bibelstudiet och bibelläsningen. Den bibliska berättlsen från Första Mosebok till Uppenbarelseboken är den stora berättelsen.

Det är påtagligt på många stora konferenser att det som annonseras som bibelstudium ofta mer är berättelser eller föreläsningar, utan något ordentligt grävande i Guds ord. Så var t.ex fallet i flera av de "bibelstudier" jag lyssnade till på Nyhemsveckan. Det var i och för sig inga dåliga föreläsningar, men det var inte bibelundervisning alla gånger.

Desto roligare då att Hönökonferensen bjuder på rejäl bibelutläggning. Roland Hellsten ska på sju samlingar gå igenom Paulus brev till Timotheos. Jag önskar att jag kunde vara där. Jag är säker på att det blir till stor välsignelse för alla som lyssnar. Heja Roland!

Jag har tidigare skrivit om Bibeln:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar