Vi är en grupp på 18 pastorer och församlingsledare som den 20 dec skrev en debattartikel i Dagen där vi menade att Adventsuppropet är problematiskt. Artikeln inleddes så här:
"Vi är några pastorer och församlingsledare som har problem med det pågående adventsuppropet och
den privilegierade ställning som den kristna tron förutsätts ha i det. Vi delar
viljan att människor i Sverige skall få möta och följa Jesus. Vi delar också
adventsuppropets önskan om att kyrkan skall vara kyrka. Det är den självklara
relationen mellan Sverige och kristen tro som är bekymmersam. Nationer kan inte
vara kristna.
Historien
har visat att den oheliga alliansen mellan nationer och kristen tro inte varit
bra. Människor har tvingats på en kristen livsstil som bygger på värderingar
man inte delar. Det kristna livet sker i Andens kraft och med hjälp av den
kristna gemenskapens vägledning. Förväntan om att människor som lever utanför
Kristus skulle leva ”kristet” är därför ett djupt problematiskt antagande. Den
kristna tron har på grund av förväntan om att kristna värderingar skall följas
blivit uppfattad som en tvingande makt som styr över människors liv. Tron har
devalverats till något som kallats”värderingar” eller ”kristen etik”. Den
kristna tron har blivit abstrakt när den övergår till att vara en uppsättning
åsikter som måste försvaras eller värderingar som förväntas levda av alla.
Detta vill inte vi kämpa på barrikaderna för (Dagen 12 dec)."
Läs hela den
första debattartikeln här.
Diskussionen
satte genast igång runt om i Sverige, inte minst på nätet. Jag gav min syn på
saken här. I tidningen
Dagen fick vi snabbt invändningar och frågor av Daniel Grahn (publisher) och vi gav svar på hans frågor i vår
andra artikel. Vi skrev bland annat:
"I vår debattartikel ville vi
sätta ord på några problem vi hade med Adventsuppropet. En direkt replik från
Daniel Grahn (DG) visade dock att vi lätt kan missuppfattas, och vi vill därför
lyfta några centrala utgångspunkter som vi tror att vi delar med många, men som
för oss har inneburit att vi inte kan ställa oss bakom uppropet.
En sådan utgångspunkt är hur vi
förstår vårt uppdrag som kristna; uppdraget att vittna om och utbreda det Guds
rike som finns tillgängligt genom Jesus Kristus. För oss är det ett uppdrag vi
är kallade att utföra underifrån, på böjda knän, med uppkavlade ärmar (Joh 13).
Vi ser det kristna livet som radikalt annorlunda, ett liv som inte ställer upp
på den rådande samhällsordningen, som inte spelar enligt samma spelregler. Det
är ett liv som har sin grund i den Gud som avsade sig sin priviligierade ställning,
som ödmjukade sig och levde ett liv genomsyrat av utgivande kärlek, lydig ända
till döden (Fil 2:6–11). Ett sådant liv i Kristi efterföljelse är utmanande,
men det är ett liv vi strävar efter, väl medvetna om att det ofrånkomligen
kommer att leda till upprepade konfrontationer med den rådande ordningen (vi
står här frågande inför DGs påstående att vi inte skulle vilja stöta oss med
staten), men likafullt övertygade om att det alltid sker underifrån, aldrig
från en maktposition. Vi ställer oss därför gärna i skuggan av storheter som
Wilberforce, Martin Luther King och Moder Teresa för att kämpa - inte för oss
själva och våra rättigheter- utan för de svaga, de utsatta."
Läs hela den andra debattartikeln här.
Efter den andra artikeln ställde
Daniel Grahn ett antal konkreta frågor till det som nu började kallas
"18-gruppen". Idag publiceras vår slutreplik i tidningen Dagen, där vi försöker
ge svar på Grahns frågor. Eftersom utrymmet i en debattartikel är begränsat är
det omöjligt att ge uttömmande svar. Vi ville avsluta vår slutreplik med att
ställa ett par frågor till Dagens redaktion om grunden för Adventsuppropet.
Frågor som vi inte tycker har fått ett tydligt svar hittills. Men tyvärr fick
vi inte ta med dessa frågor för redaktören. Därför publicerar vi hela artikeln
här, inklusive våra avslutande frågor. Här kommer den:
"I en replik till vår senaste
insändare ställer Daniel Grahn (DG) ett antal konkreta frågor som vi gärna vill
besvara, men allra först vill vi poängtera att det vi vänder oss emot inte är
det engagemang som frågan väckt. Inte heller uttalar vi oss om någon persons
andliga liv. Snarare är vi, som alla står i en frikyrklig tradition (här
åsyftas relationen frikyrka – folkkyrka, inte statskyrka), fundersamma till
uppropets teologiska grund. Det vi har gjort i våra texter är därför att
försöka resonera teologiskt, utifrån en helhetsförståelse av Bibelns texter med
Jesus som tolkningsnyckel.
1) DG undrar i två frågor (1&3)
vad vi menar med att ”inte ställa upp på den rådande samhällsordningen”, samt
vilken ordning vi i så fall ställer upp på? Det är viktiga frågor, och vårt
svar är lika enkelt som det är svårt. Allt som är gott och riktigt ska vi
naturligtvis ta del i, och att urskilja detta är kärnan i församlingens
profetiska uppdrag. Att pröva, och behålla det goda. Paulus skriver om detta i
bl.a. Rom 12–13: å ena sidan ska församlingen där betala skatt och underordna
sig den överhet som inte bär sitt svärd förgäves, och å andra sidan ska man
besegra det onda med det goda, frambära sig själva som levande offer och endast
stå i skuld till varandra i kärlek. Poängen blir alltså att de ska handskas med
makt på andra sätt än världen. Vi tror därför inte att det är en slump att
frikyrkan historiskt sett har fostrat en oproportionerligt hög andel lärare,
läkare, sjuksköterskor etc. Det är inte heller förvånande att den baptistiska
traditionen varit en föregångare för ett demokratiskt styresskick i det svenska
samhället. Vår poäng är dock att det inte
varit på grund av att man primärt ville förändra samhället utan för att man
ville lyssna till Guds röst, en röst som kunde tala genom vem som helst –
fattig, rik, slav, fri, godsherre, bonde, kvinna eller man. Det var alltså
inte en politisk övertygelse som banade väg för förändringar i
samhället utan en teologisk. Grunden låg i trohet mot Kristus. De konkreta uttrycken
skiftade. Vi tror alltså inte att Sverige vare sig är, eller har varit ett
kristet land, där det därför är viktigt att kämpa för att den offentliga skolan
ska få ha avslutningsgudstjänster.
2) Detta leder in på DGs andra
fråga. För utifrån det som sagts i denna debatt behöver en viktig distinktion
göras: den mellan stat och samhälle. En sekulär stat innebär inte ett sekulärt
samhälle. I Sverige har samhället i hög utsträckning varit statligt styrt genom
t.ex. bidrag, regler och rättigheter, och den svenska frikyrkan har ofta
accepterat de villkoren. Men historien lär att frikyrkan kan vara en positiv
kraft i samhället utan att det är staten som agerar. Vi har bedrivit politik
utan att göra det genom partier. Kyrkan kan (bör) aldrig vara utanför samhället,
utan snarare vara en kreativ, engagerad och positiv aktör, precis så som
exemplen Wilberforce, Luther King och Moder Teresa visar. Vi tror att det är
när vi som kyrka tydligt och med integritet lever och föregriper Guds rikes
verklighet som vi på allvar kan inbjuda fler till detta liv. Vi vill alltså på
intet sätt ställa någon slags ”inre” radikalitet i motsats till
”yttre”engagemang, utan menar att det kristna livet i sig är djupt politiskt.
Det påverkar vår vardag och vår omgivning på ett högst konkret sätt. Inget av
detta är hotat av skolverkets tolkning av lagen, snarare tydliggör den att vi
kristna inte bör ha en särställning i samhället.
3) Det vi förespråkar är alltså inte
en tillbakadragen kyrka. Inte heller en elitistisk sekt (DGs sista fråga), utan
en frimodig kyrka där Guds rike får utbredas genom att vi låter dess verklighet
bli synlig i våra gemenskaper. En kyrka som litar på att Guds väg är sann, även
när den är dårskap i världens ögon. En kyrka som tjänar sin omgivning, som
bjuder in till gemenskap med den levande Guden och på så sätt är ett tydligt
alternativ till den rådande samhällsordningen. Vi tror nämligen att ett kristet
liv bara är möjligt i Andens kraft. Vi vill därför som troende gemenskap
själva, utifrån den gemensamma läsningen av Guds ord, definiera vad det innebär
att följa Kristus, och vi tror inte att det går att tvinga på någon en hållning
som de inte kan stå bakom. Ytterst menar vi att gudstjänsten är ett möte med
Gud dit alla inbjuds. Låt oss därför som fri
kyrka utmana varandra att ständigt hitta nya sätt att betjäna människor med
evangeliet utan att ta vår utgångspunkt i ett för oss främmande
folkkyrkosystem."
Så långt är det vad som står i tidningen idag. Till det vill vi lägga till två frågor. Här kommer den
avslutning som vi var tvungna att ta bort:
"Vi hoppas att detta korta
förtydligande rätar ut några frågetecken, och vi vill som avslutning åter
ställa några frågor som legat till grund för våra insändare. Frågor vi ännu
inte fått svar på:
1) Uppropets avsikt var en tydligare
lagtext, men i en ledarartikel hävdar Sandlund (19 dec) att elever måste få
möjlighet att besöka kyrkan där psalmer sjungs, ett kristet budskap förmedlas
osv. Är uppropets grundavsikt att lagen förtydligas (oavsett hur), eller att
elever måste få fira gudstjänst? Vad är det man skrivit under egentligen? Och
vad menas med att ”det här är bara början”?
2) Vilka
lärdomar kan man dra av kyrkans historia i samröre med makten? Är det inte risk
att Adventsuppropet leder till att det församlingsarbete som idag både vill och
behöver befrias från ett gammalt folkkyrkosystem istället fortsätter att finna
sina utgångspunkter i det?"
Vi hoppas att Dagen vill svara på de
frågorna i tidningen, på sina bloggar eller här på Barnabasbloggen. Vi hoppas
också att detta viktiga samtal fortsätter i församlingar runtom i landet och på
nätet. Vi inbjuder till samtal på i kommentarsfältet till
detta inlägg på Barnabasbloggen. Observera att man kan logga in som anonym och skriva under
kommentaren med sitt namn.
Vi som har skrivit dessa artiklar om
adventsuppropet är:
Anton Fagerstedt, Östra Ryd, bloggar
här
Boris Nilsson, Ljungby
Daniel Råsberg, Belgrad, bloggar här
David Wellstam, Örebro, bloggar här
David Willgren, Örebro, bloggar här
Eleonore Gustafsson, Linköping
Fredrik Lignell, Linköping
Fredrik Wenell, Linköping, är en av dem som bloggar här
Joachim Elsander, Borlänge, bloggar här
Jonas Melin, Jönköping, bloggar här
Josef Gustafsson, Borås, bloggar här
Josefin Lennartsson, Örebro, bloggar här
Linalie Karlsson, Linköping
Linnea Åberg, Rimforsa
Magnus Tunehag, Linköping
Per Hammarström, Härnösand, bloggar här
Rikard Edefors, Örebro , bloggar här
Boris Nilsson, Ljungby
Daniel Råsberg, Belgrad, bloggar här
David Wellstam, Örebro, bloggar här
David Willgren, Örebro, bloggar här
Eleonore Gustafsson, Linköping
Fredrik Lignell, Linköping
Fredrik Wenell, Linköping, är en av dem som bloggar här
Joachim Elsander, Borlänge, bloggar här
Jonas Melin, Jönköping, bloggar här
Josef Gustafsson, Borås, bloggar här
Josefin Lennartsson, Örebro, bloggar här
Linalie Karlsson, Linköping
Linnea Åberg, Rimforsa
Magnus Tunehag, Linköping
Per Hammarström, Härnösand, bloggar här
Rikard Edefors, Örebro , bloggar här
Thomas Arvidsson, Aneby
Bra översikt. Hit ska jag skicka dem som inte följt debatten i Dagen.
SvaraRaderaI Kristus!
/ Thomas