torsdag 15 oktober 2015

Bokpresentation: Gud och sex

Gud och sex är titeln på Olof Edsingers nya bok. Det kan låta som två saker som inte har med varandra att göra, men så är det inte. I själva verket är det Gud som har skapat oss till sexuella varelser och designat den sexuella gemenskapen. Det är Gud som har hittat på sex helt enkelt och just därför har han synpunkter på hur vi praktiserar sex.

I vår tid är det många som vill frikoppla sex från den kristna livsstilen. Var och en för göra som han eller hon vill, bara det är kärlek. Men för den som är kristen är sexualitet och sex en del av lärjungaskapet. Det är en del av efterföljelsen till Jesus.

Vi brukar tala om att det finns tre stora frestelser i det kristna livet: pengar, sex och makt. Jesus talar mycket om alla tre. Han talar mest om pengar, men också en hel del om sex och makt, Det gör förresten hela Bibeln. Den kristna livsstilen, lärjungaskapet måste synas tydligt på alla tre områdena; hur jag hanterar pengar, hur jag hanterar makt och hur jag hanterar sex. Därför vill jag rekommendera Olof Edsingers nya bok.

Underrubriken på boken är Äktenskap, lust och sexualitet i Bibelns ljus och det är just vad det handlar om. Boken är för den som är intresserad av vad Bibeln säger om dessa ämnen och vad det betyder för den som vill följa Jesus och lyda honom. Vad får lärjungaskapet för konsekvenser när det gäller sex?

På bokens endast 80 sidor tar författaren upp många olika ämnen: äktenskap, sambo, celibat, abort, homosexualitet, onani och mycket mer. Det är kortfattat och lättläst, men trots det inte ytligt och förenklat. Edsinger tar upp många svåra frågor och motargument som han stött på i olika sammanhang och han skriver både reflekterande och ödmjukt. Jag gillar tonen i boken. Jag har själv under nästan tjugo år undervisat och diskuterat omkring dessa frågor på Mariannelunds folkhögskola och jag känner igen mig i både argument och motargument, i både frågor och svar. Det är fascinerande hur lika jag och Olof Edsinger tänker. Jag håller med honom om i stort sett allting och har själv undervisat och argumenterat för samma ståndpunkter. Jag skulle önskat att jag hade haft den här boken att rekommendera till mina elever.


Om du är intresserad av vad Bibeln säger om sex och vill brottas med hur det ska tillämpas i vår tid, så tycker jag att du ska läsa den här boken. Den är inte uttömmande, men den är utmanande och provocerande. Framför allt innehåller den mycket praktisk vishet och praktiska råd. Man får vägledning för livet. Om du håller med författaren får du dessutom goda argument för dina ståndpunkter och kan ge det vidare till andra. Om du inte håller med honom får du en chans att skärpa dina argument.

1 kommentar:

  1. Detta är en fråga som jag länge har gått och funderat på.. Tack!

    SvaraRadera