Igår var det 200 år sedan Anders Wiberg föddes. Det är värt att uppmärksamma. Han föddes den 17 juli
1816, i byn Wi, utanför Hudiksvall och han blev en av de mest betydelsefulla ledarna inom den svenska baptismen. Här berättar jag kortfattat om hans livshistoria.
När Anders var sju år dog
hans far efter ett fylleslagsmål och därefter skötte hans mor ensam gården. Hon
lät sin son studera och vid 19 års ålder skrevs han in vid Uppsala universitet för att
studera teologi och bli präst. Han hade under uppväxtåren lyssnat till många
väckelsepredikanter och varit andligt sökande, men under studierna i Uppsala
svalnade det andliga intresset. 1839 avbröt han studierna och flyttade till Stockholm.
I Stockholm lärde han känna den
engelske metodistpredikanten George Scott och lyssnade mycket till honom. Här upplevde han ett andligt uppvaknande och blev Scotts medarbetare. En annan av Scotts unga medarbetare var C.O. Rosenius, som senare kom att bli ledare för EFS. 1842 blev George Scott utvisad från Sverige på grund av sim missionsverksamhet och då lämnade även Wiberg Stockholm och återupptog
sina präststudier i Uppsala.
Anders Wiberg prästvigdes i juni 1843 och fick sin första prästtjänst
i hemtrakterna utanför Hudiksvall. Där var han en verklig väckelsepräst som
arbetade flitigt och förde många till en levande tro på Kristus. Han hade olika
prästtjänster fram till 1849 då han bad om tjänstledighet. Hans samvete förbjöd
honom nämligen att dela ut nattvarden till människor som inte levde i tron på Kristus.
Under sin tjänstledighet var han verksam som predikant bland de norrländska
separatisterna. Han blev alltmer tveksam till statskyrkan och tog avsked från prästämbetet på våren 1851.
Under en vistelse i Stockholm stötte Wiberg för första gången på baptistiska åsikter, men han var övertygad
i sin tro på barndopet. Han började studera dopfrågan för att ge ut en bok som
försvarade barndopet, men då hände något som ändrade hela hans livsinriktning.
Wiberg fick följa med en god vän till Hamburg som tolk. Där besökte de
baptistförsamlingen och samtalade med pastorerna Oncken och Köbner. De
diskuterade bl.a. dopet och Wiberg försvarade ivrigt barndopet. Han blev dock
mycket tilltalad av församlingens liv och ansåg sig för första gången ha mött
en församling som levde efter Nya testamentets mönster. På hemresan studerade han några
dopskrifter han fått i Hamburg. Här fann han några nya synpunkter som rubbade
hans övertygelse och han började studera dopfrågan med ny iver och kom så småningom fram till
en baptistisk övertygelse. Så här berättar han själv i ett brev:
Innan jag tog detta avgörande steg, hade jag i sällskap med en broder besökt Hamburg för att tjäna som tolk. Där blev jag bekant med baptistförsamlingen och med bröderna Oncken och Köbner, med vilka jag som ortodox lutheran disputerade om dopet. Då jag lämnade Hamburg, fick jag av Köbner några traktater om dopet, och de tyska baptisternas trosbekännelse, och då jag på hemresan läste dessa och Pengillys avhandling om dopet, fick jag några tankar om dopet som jag icke haft förut. Efter min återkomst till Stockholm studerade jag Hintons History of baptism, som Ni lämnade kvar här, och jag är nu fullt övertygad om att barndopet icke har någon grund i Bibeln.
Brev till F. O. Nilsson, mars 1852,
(Från boken Sanningen är odödlig av Erland Wendel-Hansen, Westerbergs 1962)
Wiberg började genast skriva en bok för
att presentera sin nya syn. Denna låg färdig på hösten 1852 med titeln: Vilken
bör döpas och varuti består dopet? Den blev en klassiker i svensk
väckelsehistoria och bidrog starkt till baptismens genombrott i vårt land.
Wiberg hade problem med hälsan och läkarna rekommenderade att han gjorde en sjöresa för att få
luftombyte. Ett par vänner som ägde ett emigrantfartyg erbjöd honom en gratis
resa till Amerika. Den 17 juli 1852 lämnade fartyget Stockholm. Fem dagar senare
skulle det göra en dags uppehåll i Köpenhamn. Wiberg sökte där upp den svenske baptistpionjären F.O. Nilsson, som hade blivit landsförvisad för sin baptistiska verksamhet och nu ledde den lilla baptistförsamlingen i Köpenhamn. Anders Wiberg döptes av Nilsson den 23 juli. Då var han 36 år gammal. Så fick den förste svenske baptistpionjären bli den som
döpte den man som skulle bli den svenska baptismens store ledare och ideolog.
Dagen efter gick resan vidare mot Amerika och Wiberg fick med sig ett
rekommendationsbrev från Nilsson. Ett par månader senare ankom
fartyget till New York och Wiberg sökte genast upp de amerikanska baptisterna
som tog emot honom hjärtligt. Han fick också anställning av dem som missionär
bland sjömän och immigranter i New York. I mars 1853 blev han ordinerad till
baptistpastor och verkade sen bland de svenska baptisterna
i Amerika. Han bosatte sig i Philadelfia och arbetade med en ny bok om dopet. Den fick titeln Det kristliga dopet och kom ut 1854. Jag har den i min bokhylla och den är på 370 sidor.
Wiberg stod i nära förbindelse med
baptisterna i Sverige och dessa bad honom enträget att återvända till
hemlandet. Detta försenades av olika skäl, men sommaren 1855 var allt klart och
Wiberg blev antagen som de amerikanska baptisternas missionär till Sverige.
Avskedsmöte hölls i en baptistkyrka i Philadelfia och vid samma
tillfälle gifte sig Wiberg med en amerikanska vid namn Caroline
Lintemuth. Hon blev ett starkt stöd för honom i arbetet i Sverige. I oktober anlände de till Stockholm och strax därefter bildade baptisterna i
Stockholm en församling där Wiberg valdes till föreståndare.
Wiberg blev inte bara
föreståndare för församlingen i Stockholm, utan hade dessutom omsorg om alla
församlingarna. Han hade ansvar för kolportörsverksamheten och startade tidningen Evangelisten, som fick stor betydelse för baptismens utbredning i
Sverige. Vidare startade han en predikantutbildning och organiserade den första
konferensen för baptistförsamlingarna i Sverige 1857. Vid slutet av 1850-talet fanns det
95 baptistförsamlingar i Sverige med ca 4300 medlemmar.
Här kan du läsa om en annan av den svenska baptismens pionjärer:
Baptistpionjären F.O. Nilsson - utvisad från Sverige
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar