söndag 29 januari 2012

Vilken andlig stil har du?

Jag har precis genomfört kortkursen Teamledarskap och konflikthantering för andra gången. En av de saker vi tar upp när vi talar om teamledarskap är betydelsen av mångfald och olikheter i teamet. Jag brukar ta upp det från tre olika perspektiv. Det behövs en mångfald av tjänstegåvor (Ef 4:11), av ledarstilar (pesonlighetstyper) och av andliga stilar. 


När jag talar om andliga stilar syftar jag på att vi är olika och har olika preferenser när det gäller hur vi ber och upplever inspiration och Guds närvaro i våra liv. Finns det utrymme för olika typer av kristna i en och samma gemenskap? Olikheter kan skapa konflikter, men de kan också skapa rikedom och bredd i gemenskapen om man kan se det som en positiv mångfald. Lite generaliserande tror jag att man kan tala om fyra olika typer av kristna. Jag har hämtat denna indelning från den utmärkta lilla skriften How to Learn Through Conflict - A Handbook for Leaders in Local Churches av Colin Patterson. Innan du läser beskrivningarna kan du fundera på vilket av de fyra evangelierna i NT som du är mest fäst vid. Så här kan man presentera de fyra stilarna: 



Aktivisten
Du är pragmatisk kristen och känner dig närmast Gud när får göra något konkret för andra människor. Gatuevangelisation, socialt arbete, kampanjer eller projekt kan vara sådant som får dig att gå igång. Du vill att det ska hända något och är inte så förtjust i stillhet och mysig lovsång eller sammanträden. Troligen är Markusevangeliet din favorit.

Den intellektuelle
Du är en tänkande kristen. Gud talar till dig när du får brottas med ord och idéer. Du gillar att förstå hur saker hänger ihop och trivs när du kan förklara det för andra. Du gillar genomtänkta program, studiegrupper, bra undervisning och böcker. Du tycker att det kan bli segt med mycket lovsång. Troligen tycker du mest om Matteusevangeliet.

Mystikern
Du är en kontemplativ kristen och möter Gud mest i ensamheten. Du gillar retreater, poesi och symboler och trivs bäst när du kan dela din tro med andra i lugna samtal. Du gillar inte stressiga och bullriga möten, inte heller ytliga kristna med påklistrade leenden. Du tycker troligen bäst om Johannesevangeliet.

Karismatikern
Du är en passionerad kristen. Guds kärlek känns verklig i ditt hjärta och du vill gärna berätta för andra vad han har gjort för dig och hur stor hans kraft är. Du gillar livlig lovsång, personliga berättelser och högljudd bön. Du gillar inte formella gudstjänster, tystnad eller stillhet. Du gillar troligen Lukasevangeliet mest.

Vilken typ av kristen är du? Vi behöver alla helheten, men det brukar vara något som ligger närmast. Själv kan jag uppskatta alla fyra, men jag känner igen mig tydligt i en av dem. Det stämmer till och med att det är det evangelium som jag oftast lever i och kommer tillbaka till (gissa vilket!). Man måste förstås ta detta som en förenklad generalisering, men även sådana kan vara till hjälp ibland. Jag tycker att den här bilden av andliga stilar kan vara till hjälp när vi tänker på mångfalden i församlingen och i ledartemat. 

Finns det plats för de olika typerna i din gemenskap? I ditt ledarteam?

Det kan vara en viktig aspekt när det gäller att nå människor i vår tid.

3 kommentarer:

  1. Jonas, du har en bra poäng i det du skriver MEN jag tror att Colin Patterson är ljusår från att träffa rätt när det gäller vilket evangelium som tilltalar dessa fyra typer av kristna.
    För det första så skrevs de fyra evangelierna med olika etiska och kulturella bakgrunder i åtanke. Att generalisera dessa grupper människor vore ju som att säga att judar är mer karismatiska än greker.
    Jag personligen gillar Johannesevangeliet bäst men är raka motsatsen till kontemplativ. Jag tycker att de djupa uppenbarelserna och kraftfulla Jesus-orden bygger upp ett tryck inom mig som jag sedan måste få ge utlopp för. Jag tror inte jag är ensam om att inte "stämma in" i listan i det här fallet. Jag tror inte det går att dela in evangelierna i olika typer av kristna.
    Jag tror att Gåvornas Tre Färger är betydligt bättre på att göra detta och där kunde jag faktiskt se att jag hade hamnat i rätt "fack".
    Annars en mycket bra artikel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jimmy! Tack för kommentaren. Jag kan hålla med dig om att kopplingen mellan stil och evangelium är ganska svag och lite godtycklig. Det finns, som du säger många andra aspekter på skillnaderna mellan evangelierna och det kopplingen stämmer förstås inte på alla. Jag tog med det för att jag tycker att det är lite roligt. Det stämmer på mig i alla fall. Men nästa gång kanske jag tar bort den aspekten. Själva poängen går ju fram ändå.

      Radera
  2. Mycket intressant. Kände mig väldigt hemma i den andra gruppen även om jag känner mig lite obekväm med titeln "De intellektuella". Andreas Lagerqvist :-)

    SvaraRadera