måndag 13 februari 2012

Bokpresentation: Justification av Tom Wright

När jag i somras recenserade Tom (N.T.) Wrights bok Surprised by Hope  var jag inte medveten om den stora debatten om hans syn på Paulus och rättfärdiggörelsen. Jag blev uppmärksammad på detta i flera kommentarer och läste hans bok Justification - God's Plan and Paul's Vision där han svarar på den kritik som riktas mot honom och förklarar vad han verkligen menar. Jag lovade också (här) att jag skulle skriva om boken vid ett senare tillfälle. Det har dröjt länge, men nu är det äntligen dags. Här kommer min presentation av Tom Wrights bok Justification. 


Det är en oerhört spännande, klargörande och utmanande bok. Tom Wright har verkligen goda argument för sin syn på Paulus och rättfärdiggörelsen och det är absolut inte ett "nytt evangelium" eller en villolära som en del påstår. 


Den här boken är en debattbok, skriven i all hast, och trots att den är på nästan 250 sidor, tycker författaren att det är mycket han inte tar upp. Den fullständiga argumentationen får vänta tills hans stora bok om Paulus kommer inom kort. Framför allt är den här boken en respons på John Pipers bok The Future of Justification: A Response to N. T. Wright (2007)


Konflikten gäller hur man ska förstå vad rättfärdiggörelse är i Paulus brev. Traditionellt har protestantiska kyrkor tolkat rättfärdiggörelsen utifrån reformationen på 1500-talet och då särskilt utifrån Luthers och Calvins skrifter. Wright menar att man måste förstå att de tolkade Paulus utifrån sin egen tids frågor, och då särskilt utifrån den medeltida katolska kyrkans lära om rättfärdiggörelsen. Detta gör, menar Wright, att de i viss mån missförstår vad det är Paulus egentligen skriver. Ett annat problem är att i protestantiska kyrkor har evangeliet ofta reducerats till "rättfärdiggörelse genom tro", men i själva verket är det evangelium som predikas i Nya testamentet (av bl.a Paulus) mycket mer än så. Vi måste först och främst läsa Paulus utifrån de frågeställningar som var aktuella i hans egen tid. Det är bara då vi verkligen kan förstå vad han säger om rättfärdiggörelsen och evangeliet. 


Första halvan av boken är en introduktion där författaren går igenom historia, åsiktsriktningar, begrepp och definitioner när det gäller de frågor som diskuteras. Det är en nödvändig bakgrund för att förstå vad det handlar om. Den andra halvan är en exegetisk genomgång av de texter där Paulus skriver om rättfärdighet och rättfärdiggörelse. Det är förstås fokus på Galaterbrevet och Romarbrevet, men även Fillipperbrevet, Korinthierbreven och Efesierbrevet behandlas. Jag kan bara säga att Tom Wright är en lysande exeget, och bibeltexten öppnar sig på ett häpnadsväckande sätt. Man förstår helt enkelt hur argumentationen hänger ihop. Jag har läst få författare som förstår Paulus så väl som Tom Wright. 


Farhågorna om att Tom Wright förvanskar evangeliet eller förminskar läran om rättfärdiggörelsen genom tro är betydligt överdrivna. Han gör det bara tydligare vad det egentligen handlar om. Evangeliet blir ännu klarare för mig när jag läser boken, så jag rekommenderar den varmt. Läs den om du orkar. Om du inte vill läsa boken just nu, men vill ha ett smakprov på författarens resonemang, rekommenderar jag dessa två artiklar av Wright: New Perspectives on Paul och The Shape of Justification.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar