torsdag 23 februari 2012

Nya kyrkor i Europa och Sverige

Dagen berättar om Nova Research Centre som har kartlagt församlingsplanteringar i hela Europa. Det är mycket som görs för att sprida evangeliet om Jesus Kristus i det efterkristna Europa och det här är ett försök att kartlägga och utvärdera det som sker. I samband med projektet byggs det också upp en databas och hemsida Eurochurch.net, som förmedlar resurser och kontakter och hjälper till att skapa nätverk mellan församlingsplanterare i Europa. 

Artikeln noterar att det behövs nya församlingar för att nå nya människor och att nya församlingar ser ut på många olika sätt. Den handlar också om att utvärderingen ofta är svag i det församlingsplanterande arbetet. Här kan det ske en förbättring och det är givetvis önskvärt. Det räcker inte med att vi startar massa nya församlingar. Vi måste också se till att vi gör det på rätt grund och på ett bra sätt, så att det bidrar till att Guds rike blir synligt och människor kommer till tro. 

Församlingsplantering är på gång i Sverige. Det har startats flera nya kyrkor i olika samfund under de senaste åren. Vi är på gång, men det är ännu ingen församlingsplanterande rörelse. Dagen berättar också om den nyplanterade Helenelundskyrkan i Sollentuna, som hade en högtidlig invigning i helgen. Jag gläds med Johan och Karin Valinder som under några år stått i spetsen för det arbetet. 

Helenelundskyrkans invigning, foto Dagen

Min övertygelse är att Herren idag kallar både unga och gamla att vara med och starta nya församlingar i Sverige. Församlingsplanterare och pionjärer behöver utbildning och coachning för att lyckas med sitt uppdrag. Det är glädjande att det nu tas flera initiativ för att möta det behovet. På Mariannelunds folkhögskola erbjuder sedan några år vi kurser och praktisk träning i församlingsplantering. Vi har fyra fristående tvådagarskurser per läsår och dessutom en distansutbildning på halvfart (information finns här). Nästa kortkurs är den 23-24 mars 2012 och har rubriken Församlingsbygge för tillväxt. Den handlar om att forma funktionella och missionella strukturer när man startar en ny församling. Sista anmälningdag är den 15/3 (mer information finns här).

Några boktips om församlingsplantering finns här.

2 kommentarer:

  1. BB
    Jag har sett i olika sammanhang att det är positivt med nya församlingar. Du ser det också så, förstår jag. Jag har inte riktigt greppat detta och en anledning kanske är att jag tycker mej se en ledarbrist redan med de församlingar vi har. Om vi bildar nya, är väl risken större att vi går vilse i de olika trosspår som dyker upp. Eller, vilket naturligtvis är fullt möjligt, beroendet av den heliga Ande blir mer påtaglig.
    Jag har alltid sett med misstänksamhet på de olika utbrytningar som förevarit och läst om den spretighet som florerat i rörelsen och var därför också positiv till samordningen inom pingst, vilket jag i dag dock blivit lite undrande inför.

    Nåja, vill du punkta ner de viktigaste anledningar för nya församlingar så kanske jag ändrar mig. Nu har ju min inställning inte så stor betydelse i sammanhanget, men det vore i så fall ett exempel på att det visst det går att få gamla hundar att sitta. Om dom får en anledning.

    Mitt viktigaste motargument är nog att det borde gå att förnya de gamla församlingarna, vilket i sig skulle bevisas. Skulle den vidöppna bakdörren ut ur en större församling inte vara så framträdande i en liten gemenskap?
    Jag vet inte hur intressant frågan är för gemene man, men kanske.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för frågan. Jag kan förstå din tveksamhet. Jag förvarar inte heller att man startar nya församlingar enbart på grund av missnöje eller splittring. Däremot är jag övertygad om att församlingsplantering är ett naturligt och viktigt inslag i missionsstrategin för att nå nya människor. Det är internationellt omvittnat att rörelser som planterar nya församlingar växer och att nya församlingar ofta har lättare att nå nya människor än gamla församlingar. Det har vi ju sett även inom EFK som haft en positiv strategi för nya församlingar i många år. Nya församlingar behövs på nya platser (städer, bostadsområden och samhällen) där det inte finns församlingar. I storstäder behövs det många församlingar för att nå alla de olika kulturer och grupper som finns i en storstad.
      Jag tror att församlingsplantering bidrar till att även gamla församlingar förnyas och att nya ledare utvecklas. Det blir en ömsesidigt positiv utveckling när nya och gamla församlingar befruktar varandra. Jag tror alltså inte att det är antingen eller, utan både och.
      Sverige är ett missionsfält och målet måste vara att alla som bor i Sverige ska ha en levande församling i sin närhet. Därför satsar samtliga frikyrkosamfund i Sverige på strategisk och målinriktad församlingsplantering. Det tycker jag är bra.

      Radera