lördag 3 mars 2012

Bokpresentation: Creating Communities of the Kingdom

I debatten om frikyrkans framtid har många efterlyst ett mer djupgående bibelstudium och en teologisk reflektion om församlingen och dess uppdrag. Bland dem som skrivit om detta finns bl.a Eleonore Gustafsson Per-Axel Sverker och Öyvind Tholvsen

Idag vill jag tipsa om en bok som kan hjälpa oss i det bibelstudiet. Boken har den inspirerande titeln Creating Communities of the Kingdom och är skriven av mennoniterna David Shenk och Ervin Strutzman. David Shenk var för övrigt i Sverige för några veckor sedan och talade om mission bland muslimer. Det har jag skrivit om här. Det var efter allt gott jag hörde om Shenk som jag bestämde mig för att köpa och läsa boken. Det ångrar jag inte.

Bokens fullständiga titel är Creating Communities of the Kingdom - New Testament Models for Church Planting och det är precis det boken handlar om. Under de senaste åren har jag läst väldigt mycket om församlingsplantering. Jag har koncentrerat mig på att läsa ny litteratur skriven på 2000-talet. Främst för att jag vill vara uppdaterad om vad som sker och ha koll på det senaste tänket. Den här boken skrevs redan 1988 och därför har jag inte varit så intresserad av den tidigare. Men nu var det alltså dags. Det är bra att läsa böcker från olika tidsepoker, så att man inte fastnar i sin egen tids föreställningar, och en bok om nytestamentliga modeller är ju alltid aktuell, eftersom Guds ord talar in i alla tider. 

Jag undervisar en del om församlingsplantering i NT och har saknat en bra bok i ämnet. Nu har jag hittat den. Författarna utgår förstås mycket från Apostlagärningarna, men även evangelierna och breven får stort utrymme i boken. Boken bearbetar många olika områden om församlingens liv, uppdrag, ledarskap, budskap och strukturer. Den tar upp evangeliets förhållande till kulturen, behovet av bön och fasta, Andens ledning och Guds kraft. Fokus ligger på nytestamentliga modeller, men författarna ger också många konkreta exempel från sin rika erfarenhet av församlingsplantering i olika delar av världen. Boken gav mig flera nya tankar och nya insikter. Jag uppskattar verkligen betoningen på den andliga sidan av arbetet. Författarna har en bredd och en balans och betonar vikten av bön, andlig kamp och under och tecken, utan att försumma betydelsen av genomtänkta strukturer och målmedveten strategi. Det här är en bok jag kommer att återvända till i mitt arbete med församlingsplantering i Sverige.

Dessutom älskar jag verkligen bokens titel. Jag ser också församlingen som en gudsrikesgemenskap. Och församlingsplantering handlar om att forma och bygga gemenskaper som vittnar om och lever ut Guds rike i en mörk värld. Det är sådana gemenskaper vi behöver se växa fram i vårt land. 

Den 23-24 mars leder jag nästa kortkurs om församlingsplantering på Mariannelunds folkhögskola. Då kommer jag att dela med mig av några lärdomar från boken. Kursen heter Församlingsbygge för tillväxt och mer information finns här. Alla är välkomna!

Mina tidigare texter i debatten om frikyrkans framtid finns här och här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar