lördag 23 juni 2012

Församlingsplantering på olika sätt

I onsdags var jag på Nyhemsveckan. Jag var med på ett seminarium där Pingst församlingsplantering presenterades. Det var inspirerande. Nu har Pingst fått fart på grejorna. Den här välgjorda filmen presenterar satsningen på fem minuter:





Den kan ses även här


Jag har följt utvecklingen inom Pingst från insidan under de sista fem åren och jag gläder mig över att det nu verkar bli ett genombrott för församlingsplantering inom Pingst. Det beror mycket på de initiativ Pelle Hörnmark tagit sen han blev missionsföreståndare. Nu är det Magnus Persson som samordnar arbetet på nationell nivå i samverkan med flera olika nätverk. I onsdags kväll presenterades tio nya församlingsplanteringar i Stockholm, Malmö, Göteborg, Borås, Kalmar, Eskilstuna och Växjö (de finns även i filmen). Mer information finns på hemsidan nyakyrkor.se. Pingst församlingsplantering fokuserar på större städer och man har nu helt övergivit den gamla synen att det bara ska finnas en pingsförsamling i varje stad. Nu har man öppnat för att det kan finnas många församlingar i samma stad och att man kan plantera nya församlingar även där det redan finns församlingar, ifall målet är att nå nya människor. Hellre fler församlingar än större församlingar kan man säga och det tycker jag är bra. 



Hellre många små församlingar en några få stora gäller också för Victor John och hans spännande arbete i norra Indien. Victor John har arbetat som EFK:s missionär sen 1994 och har fått se en enastående tillväxt, vilket Dagen berättar om här. Han leder en sk Church Planting Movement med platt struktur och mängder av små husförsamlingar som förökar sig genom att evangeliet sprids genom relationer och nätverk, utan stora kampanjer eller anställda evangelister. "Mission kan vara både okomplicerat och billigt", säger Victor John. Jag tror att vi har mycket att lära av detta sätt att arbeta även i Sverige. Det är ett bra exempel på en enkel organisk kyrka. 


På måndag åker jag till London för att vara med på en internationell ledarsamling för Urban Expression. Urban Expression är en värdebaserad missionsorganisation som planterar församlingar i utsatta och fattiga storstadsområden. På svenska har vi mottot "kreativ församlingsplantering i samhällets marginaler" och vi hoppas att vi i framtiden ska plantera församlingar i Sverige i samverkan med flera svenska samfund. Villkoren för församlingsplantering i utsatta områden som tex mångkulturella höghusförorter är annorlunda än för om man planterar i storstadscentra eller mer välbärgade bostadsområden eller småstäder. Jag har skrivit om detta tidigare här och här. Det behövs många olika typer av församlingar om vi ska nå alla olika orters människor som finns i vårt land. Jag vill vara med och ge mitt bidrag. Jag hoppas att Urban Expression också kan ge input i mitt nya jobb som pionjärkonsulent i Svenska Alliansmissionen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar