fredag 12 april 2019

Vänskapsevangelisation enligt Tim Keller


Tim Kellers bok Center Church hör till mina favoriter när det gäller mission, evangelisation, församlingsplantering och kyrkans roll i samhället och kulturen. Den är mastig, men oerhört läsvärd. Idag vill jag dela något han skriver om alla kristnas viktiga uppgift att vara vittnen för evangeliet om Jesus Kristus. 

Enligt Tim Keller bör församlingsledare och pastorer inspirera och utrusta sina församlingsmedlemmar för vänskapsevangelisation. Att kristna är frimodiga att prata om sin tro i vardagen är nämligen helt avgörande för församlingens vittnesbörd och evangeliets spridande. Tim Keller presenterar på sid. 286-287 en liten lista över vad alla kristna behöver lära sig. Den är grupperad i fyra kategorier och man kan notera att intensiteten ökar successivt. Vänskapsevangelisation kan ske på många olika sätt och på många olika nivåer. Keller menar att vi som kristna ständigt behöver påminnas om dessa olika möjligheter. Jag är beredd att hålla med honom. Så här ser listan ut: 

1. Samtala på tu man hand – informellt
  • Låt andra få veta om din kristna tro genom att du helt enkelt nämner att du går i kyrkan eller något om kristen tro i vardagliga samtal.
  • Fråga människor vad de tror på och vad de har för erfarenhet av tro och kyrka och var intresserad av vad de har att berätta.
  • Lyssna med empati när människor berättar om sina bekymmer och utmaningar och nämn att du ska be för dem.
  • Berätta om dina egna personliga problem och nämn hur tron hjälper dig genom att ge dig kraft, förlåtelse etc.
  • Dela berättelsen om hur du blev kristen – ett kort vittnesbörd om din egen erfarenhet av Jesus Kristus.

2. Samtala på tu man hand – planerat
  • Erbjud någon en bok eller audio/video inspelning om ett kristet ämne och bjud in dem till att samtala om reaktionerna på det.
  • Initiera ett samtal om din väns största invändningar mot kristen tro. Lyssna med respekt och intresse och erbjud något att läsa och diskutera.
  • Läs regelbundet något i Bibeln tillsammans – helst i evangelierna – och samtala om Jesus Kristus.

3. Erbjud erfarenheter av kristen gemenskap
  • Bjud in dina vänner till situationer och aktiviteter där de kan träffa andra kristna, utan att det är något tydligt kristet budskap eller evangelisation.
  • Bjud in dina vänner till samlingar där de kan höra och diskutera evangeliet. Det kan vara samtalskvällar, föredrag, gudstjänster, upptäckargrupp, alphakurs, hemgrupp, bokcirkel m.m.

4. Dela evangeliet och utmana till omvändelse
  • Dela grunderna i den kristna tron med din vän, förklara hur man blir kristen och bjud in till att fatta ett beslut – göra en överlåtelse.  

Jag blev både inspirerad och utmanad av den här listan. Den blev en viktig påminnelse och här finns en del att jobba med för mig. Jag hoppas att några av mina läsare känner likadant. Någon kanske vill komplettera listan med fler förslag. Gör gärna det i en kommentar nedan.

Jag kanske ska påminna om att ingen av oss kan vara ett vittne om Jesus i egen kraft, men när vi är fyllda av den helige Ande får vi kraft att vara hans vittnen (Apg 1:8). 

Andra glimtar från boken Center Church finns i några av mina tidigare blogginlägg här: 


1 kommentar:

  1. Hej Jonas, Jag har börjat med det och fått erfara en öppenhet och intresse bara att man våga börja. Min 'fika kassa' är hur stort som helst. Och jag använder mig av alla möjliga sätt bl.a vara en kontakt person. Jag tror att vänskaps evangelism är det bästa sätt för att nå svenskar. Jag börjar dela med mig också till andra kristna för att inspirerar till detta och att det är faktiskt roligt! För jag får inte bara fika och göra andra saker med dem, men jag ser också bönesvar i deras liv. Linda

    SvaraRadera