torsdag 15 oktober 2009

Ulf Ekman och kvinnliga föreståndare

På pingströrelsens föreståndardagar i Uppsala meddelar Ulf Ekman att han inte tror att det är bibliskt med en kvinnlig föreståndare i en lokal församling. Detta har orsakat starka reaktioner och en viss debatt. Med anledning av detta publicerar jag det inlägg jag skrev om detta den 29 mars i år. Här följer det inlägget, ursprungligen publicerat här.

Kvinnliga pastorer?!

I tisdags meddelade Dagen att Chatrine Carlson blir ny föreståndare i Jönköping Pingst. Det var ingen stor överraskning och hälsas med glädje av de flesta, skriver Carl-Henrik Jaktund. Beskedet har dock orsakat en debatt om det lämpliga i att kvinnor är pastorer och äldste. En del menar att detta är ett avfall från bibliska principer och bryter mot Guds ordning för församlingen.

Själv delar jag inte den uppfattningen. Jag menar att man på Bibelns grund kan hävda att både män och kvinnor kan tjäna församlingen som pastorer och äldste. Min övertygelse är att andliga gåvor och inte kön bör avgöra vilken tjänst man ska ha i församlingen och att Paulus begränsningar av kvinnans tjänst i 1 Kor och 1 Tim är kulturellt betingade.

Man kan naturligtvis inte godtyckligt förklara bort Bibelns ord med att det är kulturellt betingat. Det behövs väl genomtänkta riktlinjer för att avgöra vad i Bibeln som är alltid gällande principer och vad som är kulturellt. I den utmärkta boken Att läsa och förstå Bibeln av Gordon Fee och Douglas Stuart finns mycket bra vägledning för detta. Författarna presenterar sju punkter på sidorna 56-62 (tyvärr har översättaren missförtått punkt 4 och översatt den felaktigt). I det engelska orginalet How to Read the Bible for all its Worth är det sid 70-76. Det är en mycket bra bok om bibeltolkning av två evangelikala exegeter.

Jag har inte möjlighet att själv gå igenom bibeltexterna här utan hänvisar till andra som gjort det med en bibeltrogen utgångspunkt. På svenska rekommenderar jag det som Per-Axel Sverker har skrivit. Hans kompendium Man och kvinna som Guds avbild är kortfattat och lättläst. Den texten finns tillgänglig här och även här inbakad i en projektrapport från Göteborgs stift.

Tidigare nämnde Gordon Fee har medverkat i boken Discovering Biblical Equality: Complementarity Without Hierarchy. På 500 sidor bearbetas frågan historiskt, exegetiskt, teologiskt och praktiskt på ett grundligt sätt av olika författare. De exegetiska texterna är lysande.

En betydligt kortare text finns här: The Role of Women in Ministry as Described in Holy Scripture. Det är ett officiellt ställningstagande (Position Paper) från det amerikanska pingstsamfundet Assemblies of God. Utifrån Nya testamentets texter försvaras att kvinnor kan tjäna som pastorer och äldste i församlingarna.

Det finns också två internationella hemsidor med ett pingstkarismatiskt perspektiv som vill uppmuntra kvinnor till att stå i ledartjänster i Guds rike. Där finns också mycket intressant material som bearbetar de bibliska frågorna. Ta en titt på God's Word to Women och International Christian Women's History Project om du är intresserad.

Alla blir kanske inte övertygade av de argument som presenteras i dessa böcker och på dessa hemsidor. Om du är tveksam hoppas jag att du tar tid att läsa och begrunda. Jag hoppas också att alla förstår att man kan tro att Bibeln är Guds sanna ord och samtidigt försvara kvinnans rätt att vara pastor och äldste i församlingen.

Därför hälsar jag också Chatrine Carlson välkommen till företåndartjänsten i Jönköping och önskar henne och församlingen Guds välsignelse.

11 kommentarer:

  1. Hej Jonas!
    Om det vore så att det inte är någon skillnad, så hade ju inte alls Paulus behövt markera skillnaderna i NT. Han skulle ju i så fall verkligen dementera GT:s syn i så fall.

    För Gud är allt uppenbart, ALLT, hela universum är som en uppslagen bok.

    Skulle Han låta skriva ner något så elemäntärt som skulle riskera att missuppfattas och vara en tolkningsdfråga, och varför just dessa bibelsammanhang, det är rätt många det gäller.
    Nej, det här handlar om feghet. Det är vad det handlar om.

    Den förkunnelsen ifrågasätter hela NT och skapar oreda och otro att hävda något dylikt.

    MVH tord sandbladh, söderköping

    SvaraRadera
  2. Skönt att samtala med syskon i Herren i en sådan avslappnad ton som Tord slår an:

    "Nej, det här handlar om feghet. Det är vad det handlar om."

    Alltid trevligt med bröder som bergsäkert kan berätta om andras inre motiv för oss vanliga dödliga som inte har inblick i andra människors hjärtan.

    Och, ja, jag är ironisk.

    SvaraRadera
  3. Jag diggar den här kommentaren till frågan;

    http://www.farlig.se/wordpress/2009/10/14/kvinnor-borde-inte-vara-ledare/comment-page-1/#comment-1527

    /Jonas L

    SvaraRadera
  4. Ursäkta, så här skulle länken se ut;

    http://www.farlig.se/wordpress/2009/10/14/kvinnor-borde-inte-vara-ledare/

    SvaraRadera
  5. Tord. Jag har inte påstått att det inte är någon skillnad på män och kvinnor. Det finns två texter i NT där Paulus begränsar kvinnans tjänst i församlingen. Det är 1 Kor 14 där han skriver att kvinnan ska tiga i församlingen och 1 Tim 2 där han säger att kvinnan inte ska vara lärare. Även 1 Kor 11 om att mannen är kvinnans huvud är en relevant text i sammanhanget. Dessa texter finns behandlade på de länkar jag hänvisar till i texten.
    Men observera att även Ulf Ekman tolkar dessa texter. Han säger att kvinnan får predika och vara ledare, men att hon inte får vara föreståndare. Hur går det ihop med vad Paulus skriver? Ingen av texterna handlar ens om föreståndare.
    Sen undrar jag vad du menar med att det handlar om feghet, ifrågasätter hela NT och skapar oreda och otro. Jag tror att du har fel i alla tre påståendena.

    SvaraRadera
  6. Det är märkligt, att PR och de flesta frikyrkliga utan vidare följer tidens liberalteologiska anda och struntar helt och hållet i den kristna kyrkans samlade vittnesbörd. Ni, som INTE vill tro vad Guds Ord säger,ni är inte villiga att ta riktigt samtal i dessa frågor, utan följer vår tids feministiska jämlikhetstanke och säger rakt emot Guds Ord. Om Paulus säger det tydligt, att kvinnorna ska tiga i läro-undervisnings sammanhang, alltså de ska inte vara lärare, förkunnare i församlingen, hur går det ihop att den moderna frikyrkligheten, som säger sej vara så bibeltrogen, säger att kvinnorna kan vara pastorer lika väl som männen? Det enda, som du för fram är det tidsanpassade liberalteologiska argumentet, "tidsbundet". Jag skulle inte förvåna mej om du som pastor viger homopar i din församling om några år. Just med samma grunder, som du argumenterar här, kan du förrätta samkönade vigslar, och du gör inget fel, eftersom det är "tidsbundet". Jag vill varna dej, om du är så liberal i detta, kommer det att få konsekvenser i din församling! Båda frågor, kvinnliga pastorer och samkönat äktenskap handlar i botten om samma sak, Guds skapelsetanke.

    Jonas, du, som är teolog, och har många ben att stå på. Varför är det så svårt i frikyrkliga sammanhang, att ta upp dessa frågor? Varför liberalteologin driver bort de konservativa bibeltroende från frikyrkor till andra sammanhang? Frikyrkan som stort i denna fråga är MER liberalteologisk än Svenska Kyrkan.

    Jag menar, att det visar, hur svag frikyrkligas teologi är.
    Hannu Ruokola
    från Burseryd

    SvaraRadera
  7. Bra bloggpost!!

    Om man registrerar sig så finns det en hel del bra teologiska artiklar här: http://www.cbeinternational.org/?q=content/award-winning-articles

    SvaraRadera
  8. Det finns en märklig "blindhet" i konservativa organiserade bibeltroende kretsar när det gäller kvinnofrågan. Nu tar jag ett pragmatiskt perspektiv på hela frågan. När väckelserörelserna bröt fram var det ofta procentuellt en mycket stor del kvinnor som stod i ledarskap. Det gäller hela vägen från Nya Testamentets tid. När kyrkan bröt ny mark på de traditionella missionsfälten var det kvinnliga missionärer som åkte ut. Det var inte ovanligt att de kunde ha ledningsfunktioner som motsvarade äldste och föreståndare för större grupper utomlands än det egna samfundets som hade sänt ut dem. Dessa kvinnor i ledarställning var konservativt bibeltroende och undervisade på det sättet...

    Några småsaker...Priscilla och Akvila som omnämns i Apostlagärningarna har fått byta plats i den ryska översättningen för att den ryska traditionen hotas av att kvinnan nämns först.

    Junia skrivs som kvinnonamn fram till 1200-talet då kyrkans patriarkaliska organisering bidrar till att det blir maskulinum...

    Vi behöver verkligen tänka till i dessa frågor och jag håller nog med Yonggi Cho som menar att synsättet i kvinnofrågan har berövat Västeuropa en stor väckelse....

    mvh Roger Arnfjell

    SvaraRadera
  9. Roger Arnfjell,

    Om allt du, och andra, har att luta er mot är omnämnnadet av Junia och Priscilla så är det ett tydligt bevis att er tes inte har något stöd alls i verkligheten.

    Det finns inga som helst belägg för att kvinnor ordinerades till några ämbeten i biblisk tid ej heller att så skedde i den kristna kyrkan under många århundraden efter Kristus. Faktum är att seden att viga kvinnor till högre ämbeten bara är några århundraden gammal. Och förekommer endast i relativt få kyrkor.

    Ändå spränger ni in er tes inte bara i en kyrkohistoria som inte finns utan även i Bibeln.

    Detta kan inte bara vara okunnighet, det måste vara högmod också. Är drivkraften främst uppror eller ett självvalt gudstjänstväsende?

    /PEO.

    SvaraRadera
  10. Tack till alla som kommenterat den här frågan. Det märks att den engagerar. Jag hoppas ändå att vi kan samtala om den i god ton. Jag tar inte upp argumenten kring bibeltexterna här. Det räcker med att hänvisa till länkarna i inlägget. Gordon Fee, Per-Axel Sverker och Assemblies of Gods teologer är alla evangelikala och bibeltrogna och försöker ge en rätt förståelse av Nya testamentets texter. Detta handlar inte om liberal bibelsyn, utan om hur man förstår texterna. Jag anser inte heller att det finns något nödvändigt samband mellan frågan om kvinnligt ledarskap och frågan om samkönade äktenskap eller homosexuell livsstil. Man kan på Bibelns grund vara positiv till det ena, men avvisande till det andra, vilket Gordon Fee visar på ett övertygande sätt i sin bok.
    Jag hoppas att jag och andra evangelikala med en positiv syn på kvinnligt ledarskap kan bli respekterade, även om ni inte håller med om vår bibeltolkning. Det är lite tråkigt att bli beskylld för feghet, liberalteologi, okunnighet, högmod och upproriskhet (allt detta har nämnts i kommentarerna). Det är Gud som är domaren och jag är beredd att stå till svars inför honom och hans ord, både för mina motiv och min undervisning.

    SvaraRadera
  11. Hej !
    Jag är överens med dig om kvinliga pastorer, 100%. Vad jag däremot inte tycker om är att, som i Jönköping pingst fall, säga att nu är det daggs för en kvinna! Kan man vilkora kön för Gud? Är det inte Han som ska avgöra vem som ska leda Hans församling. Man tog tydkig ställning FÖR en kvinna osh avfärdade alla manliga kandidater! Då är det fel!!!!

    SvaraRadera