måndag 25 december 2017

Juldagens boktips: Bottenkänning av Fredrik Lignell

Det här är nog den bästa bok jag har läst, utbrast Kerstin. Min fru hade just avslutat läsningen av Fredrik Lignells bok Bottenkänning - Guds långsamma svar på livets djävulskap och hon lät övertygad. Nu har jag också läst den och jag måste hålla med om att det här är en mycket bra bok.

Fredrik Lignell är pastor i Ryttargårdskyrkan i Linköping och i den här boken bearbetar han livets svåra frågor utifrån sina personliga erfarenheter och Bibelns texter. Genom hela boken finns dessa två perspektiv. Författaren tar sin utgångspunkt i de svårigheter och den psykiska ohälsa som finns i hans familj, men det är inte den personliga berättelsen som är huvudsaken. Vi får inte mer än glimtar från familjens historia. Istället är det bearbetningen av tron i relation till lidande, svaghet och sjukdom som är bokens huvudärende. Var finns Gud när livet är tungt? Varför verkar Gud vara tyst ibland? Varför helar han inte alltid, när vi ber honom om det? I boken försöker Lignell presentera svar på dessa frågor och som undertiteln anger handlar den om "Guds långsamma svar på livets djävulskap". I det sista kapitlet sammanfattas budskapet så här:

"Vilket är Guds långsamma svar på livets djävulskap? Min spaning är att det handlar om att han blivit människa. Att han gått i våra skor och presenterar sig som tjänare, Smärtornas man. Han gråter med oss, han känner med oss och hans plan är att en dag smitta ner tillvaron med sin godhet och härlighet. I väntan på att det sker kallar han oss att göra som han: Att trösta och vidröra den värld som tror den klassat ut sig och glömts bort av både Gud och människor."

"Guds svar handlar om att han blivit människa", skriver Lignell. Hela boken kretsar kring inkarnationen, att Gud blev människa i Jesus Kristus, och därför känns det extra passande att presentera den idag på juldagen, då vi har firat att Jesus föddes i Betlehem. Fredrik Lignell bygger hela sin teologi om det kristna livet på inkarnationen. Jesus är både sann Gud och sann människa och det kristna livet är därför både gudomligt och mänskligt. Denna sanning vrider och vänder författaren på i många korta och innehållsrika kapitel. Boken är full av goda bibelutläggningar, intressanta reflektioner och visdomsord som man kan ta med sig på livsresan. För den som själv brottas med livets svårigheter kan den ge tröst på vägen. Boken rekommenderas varmt och jag kommer att läsa den igen (Kerstin har redan läst den två gånger).

Att bygga undervisningen om kristen tro och kristet liv runt inkarnationen är klokt och det är många som gjort det förut. En av dem är Pilgram Marpeck, den anabaptist från 1500-talet som jag har skrivit om i ett av mina kapitel i boken Aldrig mer tillbaka gå. Han använde inkarnationen som nyckel för att lösa några av de allvarliga problem som den anabaptistiska rörelsen stod inför på hans tid (mer om detta i en bok som jag tipsar om här: Christ in our midst).

Fredrik Lignell och Pilgram Marpeck jobbar båda utifrån inkarnationen i sitt skrivande. De har också något annat gemensamt, som de även har gemensamt med mig och med Charles Spurgeon. Vad tror du det kan vara? Jag kommer att avslöja sanningen ifall någon gissar rätt.

1 kommentar: