måndag 22 december 2014

Boklucka 22: Radikalt lärjungaskap

Idag  är vi framme vid den 22:a luckan i adventskalendern. Det är dessutom min halvårsdag. Att ha halvårsdag två dagar före julafton är något jag varit väldigt nöjd med i hela mitt liv. I dagens lucka hittar jag en bok där jag själv var i högsta grad inblandad i översättingen och utgivningen på svenska, så ni förstår att jag tycker att den är riktigt bra. I själva verket tycker jag att det är en av de viktigaste böckerna som kommit ut på svenska på senare år, men jag är väl lite partisk. Boken har titeln Radikalt lärjungaskap - med inspiration från anabaptismen och är skriven av Stuart Murray. Jag har också skrivit förordet i den svenska utgåvan. 

Engelsmannen Stuart Murray är en av mina favoritförfattare. Hans böcker om församlingsplantering, lärjungaskap, mission och anabaptism är riktiga guldklimpar. En presentation av Stuart och hans böcker finns här.

Radikalt lärjungaskap kom ut på svenska för två år sedan. Boken handlar om vad det betyder att följa Jesus i vår tid. Författaren inspireras av 1500-talets anabaptistiska rörelse och dess radikala syn på det kristna livet. Han menar att anabaptismen har ett unikt bidrag att ge till kyrkan på 2000-talet. Anabaptisterna visar vägen till ett liv i efterföljelse, gemenskap och mission. De som känner mig vet att jag är på helt samma linje.

Efter ett kort introduktionskapitel, som är specialskrivet för den svenska utgåvan, kommer vi rakt in i bokens huvudbudskap.  I fyra fullmatade kapitel tecknar Stuart Murray bilden av ett radikalt lärjungaskap. Han utgår från de sju kärnvärderingar som antagits av The Anabaptist Network och Nätverket Anabaptist och använder dem som struktur för boken. Ämnen som behandlas är bland annat:


  • Att både tillbe och följa Jesus.
  • Att ha Jesus som centrum i förståelsen av Bibeln, lärjungaskapet och tron.
  • Vad det betyder att vi lever i efterkristendomstiden och hur det påverkar kyrkans sätt att fungera och missionera.
  • Församlingen som en gemenskap för mission och lärjungaskap.
  • Ekonomiskt delande, rättvisa och ansvar för skapelsen.
  • Fredsarbete, ickevåld och kreativ konflikthantering på alla plan. 

Den här delen av boken är mycket inspirerande och utmanande. Här finns många lärdomar för oss kristna i Sverige idag. Ett av bokens viktigaste bidrag är analysen av vår tid som efterkristendomstiden och vad det betyder för kyrkan. Om du följer länken får du veta mer om Stuart Murrays syn på detta.

I bokens två avslutande kapitel berättar Stuart Murray dels om anabaptismen på 1500-talet och dels om anabaptismen idag. Kort och kärnfullt får läsaren möta de viktigaste personerna och lära känna anabaptismens olika grenar såsom de gestaltade sig i 1500-talets Europa. Författaren är expert på området och ger en mycket bra introduktion i ämnet. Sen går han alltså vidare med att beskriva anabaptismen idag och dess olika grenar. Han beskriver både de svaga och de starka sidorna hos anabaptismen med en mycket stor uppriktighet. Han ger inte sken av att anabaptismen är okomplicerad eller utan problem. Men han är ändå övertygad om att anabaptismen har något mycket viktigt att bidra med till kyrkan i vår tid. Det håller jag med om. Därför tycker jag att den här boken är viktig och jag säljer den var jag än är. Jag har nästan alltid ett par ex i väskan. Om du har vägarna förbi Jönköping kan du köpa boken hemma hos mig. Annars kan du beställa den direkt från förlaget.

På engelska heter boken The Naked Anabaptist - The Bare Essentials of a Radical Faith.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar